måndag 2 mars 2009

En vanlig måndag!


Och vad skönt det är med helt vanliga dagar! Den grå vardagen är egentligen inte så grå utan faktiskt rätt så skön tycker jag. Allt bara flyter på liksom. Och när det gör det blir ju speciella händelser just speciella! Tidigare blev jag stressad över såna här dagar, när ingenting egentligen har hänt. Att såna dagar kändes slösiga. Men nu njuter jag av dem!
Vi hade en lugn skön förmiddag. Maja vaknade tidigt som vanligt, men en liten extrastund i sängen kan man muta sig till genom Askungen på dvd! Ja just precis så ego är denna mamman! Och jag njuter av att vara det. Tids nog kommer väckarklockan att ringa för mig också och då det är påklädning, tandborstning och bråttom till dagislämning och sen snabbt till jobbet. Men det dröjer länge tills dess, och det är en otroligt härlig vetskap! Jag kommer att jobba lite kvällar i sommar, det räcker. Och då har jag ju dagarna hemma och så tar pappaJ över när jag åker. Det ska bli väldigt skönt och kommer att ge mig en sorts frihet! Jag kommer ihåg hur skönt jag tyckte det var att börja jobba lite när jag var hemma med Maja. Bara att få dricka en kopp kaffe utan avbrott och utan att bli avbruten och nästa gång jag satte mig var kaffet kallt, var härligt. Undrar hur många gånger jag värmt upp en kopp kaffe i mikron! Eller att få prata med andra vuxna, ett ordentligt samtal! Det njöt jag av då. Men faktiskt är det inget jag saknar. Inte ännu. Jag går fortfarande i min bebisbubbla och njuter. Visst finns det bättre och sämre dagar, men överlag så flyter allt på! Jag bara går här och undrar när detta flow ska 'gå över'? Förhoppningsvis aldrig!
Igår kväll hade vi mannekänguppvisning här hemma. Maja fick två papperskassar med ärvda kläder från sin stora kusin. Jösses vilka fina kläder, och Majas favoriter -klänningar! "jag heter inte Maja jag heter Törnrosa" sa hon och dansade iväg i den ena klänningen finare än den andra! Pricken över i:t var ett par svarta kalasskor med gnistrande stenar på! Maja var salig! (Att de var alldeles för stora och hon snubblade fram i dem spelade mindre roll). Hon tyckte att hon var finast i hela världen! Så härligt att se!

Idag har vi varit på bvc och vägt, mätt och vaccinerat heffaklumpen! Anna har gått upp 1.1 kilo sen mitten av januari! Jisses! Hon har också vuxit 4 cm och det har jag märkt på hennes kläder. Sen var det dags för vaccination, och alla barn födda efter 1e oktober -08 får två vaccin. Dels den vanliga men också ett pneumokockvaccin. Det tycker ju jag är jättebra förstås men det innebar två sprutor i lilla Annas lår. Vår bvc-sköterska stack i ena låret och hennes kollega stack i det andra låret, samtidigt. Men jisses så förbannad Anna blev! Illröd i hela henne och skrek så hon riktigt tappade andan! Det gjorde nog rejält ont! Då skär det ont i mammahjärtat, men det är ju för en god sak.

Inga kommentarer: