lördag 10 januari 2009

Appropå försäkringskassan...

...och den här artikeln så måste jag bara berätta min story i detta sammanhang.
Den 27e september 2008 fick jag beviljat havandeskapspenning för mitt arbete som sjuksköterska. Det eftersom mitt arbete är ett ensamarbete, jag bär tung utrustning och det är mycket in och ut ur bilen varje dag eftersom jag jobbar i hemsjukvården. Dessutom blir det en del tunga lyft när jag gör olika bedömningar och undersökningar av vårdtagarna.
Jag fick ett besked via posten att det var godkänt med havandeskapspenningen. Jag gick hem från jobbet och väntade på förlossningen. En bra tid eftersom jag ju hade rätt rejäl foglossning. Nå. I vilket fall som helst så kom ju Anna i november och jag ansökte via nätet om föräldrardagar. Veckorna gick och jag fick flera brev med uppmaningar att styrka olika saker till försäkringskassan. Jag är nog rätt så onormal i deras ögon. Jag är inte som 'alla andra' -jag har nämligen två arbetsgivare! Jag jobbar dels som sjuksköterska och dels med administrativt arbete för ett privat företag. Det har nog ställt till det för nämnda myndighet. Deras blanketter för att anmäla vård av sjukt barn till exempel är gjorda för att man ska ha en arbetsgivare!

Hela hösten har det trillat in brev från dem. De ska ha papper på ALLT! Hur många timmar min årsarbetstid är för det ena jobbet och för det andra jobbat. Hur mycket ob-tid jag har för det ena jobbat, har jag någon ob-tid för det andra jobbet? Inkomst sista året för båda jobben. Ifrågasättande och kontroll. Ändå har jag skickat in arbetsgivarintyg för sista året för mina båda arbeten. Det gjorde jag innan min havandeskapspenning trädde i kraft eftersom jag ville förekomma.
Och något som har visat sig flera gånger, det är att de frågar efter såna saker de redan har fått uppgift om! Men visst, jag förstår att de behöver alla dessa uppgifter för att ge mig rätt sjukskrivningsgrundande inkomst som föräldrardagarna bygger på. Självklart förstår jag det! Men varför inte samla ALLA frågor i ETT brev och be om svar på dem i stället för att hatta fram och tillbaka med olika brev och telefonsamtal om de olika förfrågningarna? Senaste brevet handlade om ob-ersättningen i somras. Det brevet fick jag precis innan jul och hon krävde svar innan den 2/1. Alltså hallå! Tror de på försäkringskassan att lönehandläggarna i kommunen jobbar röda dagar? Jag fick tag i rätt person den 2/1 och faxade in alla papper.

Dilemmat med det här är, jag har inte fått en enda krona utbetald från och med 27/9!! Jag har levt på sparpengar! Det är minst sagt bedrövligt! Har vi en socialförsäkring i vårt land så borde den väl fungera bättre?? Eller hur??

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar ju din fina blogg så du har fått en utmärkelse på min blogg.

Ha en bra helg!

Anonym sa...

Jag kan bara hålla med dig. Jag tror inte att höger hand vet vad den vänstra gör ;( Dessutom är det inte kul att det känns som om de misstror en hela tiden...Jag undrar om det nånsin kommer att bli bättre. Hoppas du får dina pengar snart! Kram Camilla

systeryster sa...

Jag hade problem med försäkringskassan. Dom lovade pengar för sjukskrivning tillsammans med graviditet. Jag kollade 2 gånger att allt va ok. Trots det kom inga pengar. jag gick till slut upp med en stämningsansökan(eller va det nu heter). Det dröjde inte många dagar förrän dom hörde av sig och jag fick mina pengar. Va inte för snäll!! Hoppas det löser sig!