lördag 25 oktober 2008

Blåsig lördag!

I dag var det faktiskt lite sovmorgon för vissa i vår familj! Jonas åkte iväg till lördagsjobb tidigare än ottan! Stackarn! Men jag vände mig om och somnade på två röda igen! Vid åtta kom en liten prinsessa in och ville mysa en stund, men hon är lik sin far = rastlös. Så det var bara att sätta på Bollibompa så kurade hon under filten i soffan i stället, och denna mamman susade på i en timma till! Jag tror att jag kan sova dygnet runt numera! I bland är TVn en väldigt bra sysselsättare... Jisses så skönt! Sen var det dags för hundprommis och så frukost efter det! Men vilket väder! Fy 17! Blåsigt som bara tusan!

Lite senare i dag började Maja på "ridlekis". En timma varannan lördag. De fick lära sig borsta hästarna, 'hjälpa till' att sadla och sen rida med ledare. Plus åka häst och vagn! Maja tyckte det var toppenkul! Hon har verkligen längtat efter att få rida när det nu blev så struligt med lånehästen vi skulle haft. Även för mig var det annorlunda, detta är ett ställe som använder NH (natural horsemanship). Hästarna har alltså inget 'riktigt' träns utan bara en repgrimma, inget bett! Man ska göra på visst sätt när man handhar dem, en helt annan typ av pedagogik. Men det funkar säkert jättebra! Ponnyerna var väldigt lugna och otroligt snälla!
Ett stort plus var att barnen fick vara med i allt. Inte bara bli upplyfta på en 'färdigklädd' häst, utan vara med att fixa i ordning och sedan när allt var klart, släppa ut dem i hagen och bära upp grimmorna i sadelkammaren! Det är bra!



2 kommentarer:

mrsjones sa...

Ser jätteroligt ut för en liten tjej! Maja ser ut att gilla det.
Ha en trevlig söndag! Vilken blåst det har varit i natt..rys

kram!

Ulrika sa...

Ja vänta bara tills er prinsessa också sitter där på en häst :-)
Och jag håller med, vilket busväder!
Kram!