måndag 15 september 2008

Trots-unge!!



Är det sant, det som sägs, att man får vad man förtjänar? I så fall måtte jag varit väldigt elak ;-)

I går prövades denna mammans tålamod in absurdum! Till slut blev jag nästan full i skratt eftersom det inte var någon idé att göra annat! Trots att jag två minuter tidigare nästan kokade över av ilska frustration ja alla möjliga irritationskänslor. Vad var det nu som utlöste dessa känslor? Jo det är nämligen som så, att vår underbara goa fina tjej har ändrat sig från det till att bli en liten trots-terrorist! Allt ska göras tvärt om. Sägas emot. Testas.

Ett nej från oss räcker inte, inte två heller. På det tredje försöket ser jag trotsdjävulen i ögonen på henne. Hon tar det som en kamp, som hon ska vinna på något enda sätt. Hon ska INTE göra som jag säger. Inte förrän jag blir arg och tar i ordentligt går det in i öronen. Och då blir kontentan, kapitulationen som vanligt, gråt och skrik och stora krokodiltårar.

Ge mig styrka!!!

Så.

När det sedan var dags för lilla sessan att gå och lägga sig igår, startade den riktiga terrorn! Den har pågått sedan fiskarna fick hennes nappar. Innan dess var det godnatt, puss och kram och sen sov hon inom några minuter. Men inte nu! Absolut inte!
Nu är det en procedur. Igår höll den på i en och en halv timma! Blir inte den ungen den nya Greta Garbo så blir ingen det. Hon spelade ut hela sitt register!
Allt från "jag kan inte sova" till "mamma är dum och pappa är snäll" sedan tvärt om. "Lampan ska vara tänd". Böcker kastades på golvet. Det kom ena hemska svordomar, om är lite med barnspråk typ "hevlete". Ja jag skäms!! Det är vårt fel! Vi har aldrig hört henne säga såna ord innan, men som sagt igår kväll var det den lille trots-terroristen som höll låda. När inte heller det gav resultat var det tyst en stund.

Precis när vi trodde att nu kanske hon somnade så kom ett illvrål:

"Aaaaaj jag sloooog mig!" Då vann hon en liten seger för då fick jag ju faktiskt kolla vad som hade hänt, men det jag såg var trots-terroristen i ögonen igen.
Jaha, lurad igen! Men väl där var det bara att gå in och trösta lite.
"Var slog du dig? Var ska jag blåsa?"
"Öh, hmm, här och här och här och här". Jag vill ha prinsessplåster kom det ylande mellan gråtattackerna och stora tårar rann ner på kinderna. (var får de alla tårar i från??)
Suck, det fick hon inte. Sedan godnatt, sov gott. Ylandet fortsatte.

Så här höll det på. Allt från att jag kan inte sova för jag är rädd för spöken, till kom och läs saga för mig så är du min allra bästa vän. Snäääälla. Men om du inte gör det är inte du min kompis.
Det gäller att hänga med i svängarna och argumenten!

Hur kan det bli så här bara på någon vecka? Jag känner knappt igen ungen bakom terroristen! Det jobbigaste är att hon inte kan ta en tillsägelse eller ett nej. Då blir det värsta utspelen a la Greta Garbo igen och så skrik inne på sitt rum.

Jag ber om det igen, snälla någon: ge mig styrka och lite längre tålamod!!!!

3 kommentarer:

Anna Maria Niia sa...

Ja... Vad ska man säga???? Visst är dom söta dom små liven!

Styrka och tålamod skulle gå extremt bra att sälja på Tradera tror du inte!?

Men det är nog bara att fortsätta som ni gör, var konsekventa och du ska se att snart är denna jobbiga perioden över och ni undrar varför det var så jobbigt då.

Räkna till tio...

Diverselådan! sa...

Kära nån, det här är bara början. Hon kommer bli pubbeunge en vacker dag också, gudbevars. Men jag förstår dig precis.
Och Greta Garbo kallades för den gudomliga...

1000 styrkekramar!

Salt Brud sa...

Ha ha! Det där känner man igen! Min syster köpte en tröja till Vilma där det stod "Drama Queen"! Det fanns ingen som inte kunde hålla med! Men det finns hopp! Se bara på Vilma nu ;-)