fredag 12 september 2008

Det går framåt...




Vecka 30
Barnet växer mycket och ökar nu från drygt ett kilo till tre och ett halvt kilo på bara tio veckor. Om man ofta har högt blodsocker kan barnet lagra mer fett och på så sätt bli större. Barnet behöver ha en hel del fett för att kunna hålla värmen och lagra näring, men om det växer alldeles för mycket kan det bli svårt att föda fram barnet. Detta har tidigare mest varit ett problem hos kvinnor som har diabetes eller som fått diabetes under graviditeten. I dag äter fler människor mycket sockerrika produkter och antalet tunga barn som föds ökar. MVC upptäcker de flesta som har högt blodsocker och drabbas av graviditetsdiabetes. Då får man hjälp med kostråd och eventuellt insulinbehandling.
Sjukvårdsrådgivningen, graviditeten vecka för vecka.
....................
Så så ser det ut idag. Vecka trettio startar alltså. Känns helt ok! Nu när det faktiskt börjar närma sig är det med skräckblandad förtjusning! Å ena sida känns det som att det gått JÄTTEsnabbt hit där jag är idag. Jag mår bra förutom bäcken-ont. Å andra sidan så har jag ju varit gravid i över ett år minus en månad. Det känns i kroppen, jag börjar bli lite sliten och trött. Jag ser fram emot långa höstpromenader med en frisk varm nöjd levandes bebis sovandes i vagnen! Och Morrten i kopplet bredvid. Få upp kondisen och flåset igen, tappa kilon, komma ut och titta på staden. Förra gången gick jag längs landsvägen samma runda varenda eviga dag. 8 km var den. Men så fruktansvär trist. Samma samma samma. Nu bor vi ju inne i 'stan' så jag kan ju lyxa med olika rundor varenda dag om jag vill. Trevligt! Dessutom kommer jag att få en massa gratismotion eftersom det faktiskt är gångavstånd till allt!
Det som är på G framöver är en glukosbelastning (uää) och så ett samtal med en Maria Aurora-barnmorska. Jag tror att jag trots att det säkert drar upp en massa jobbiga känslor, kommer att må bra av det. Att få sitta ner i lugn och ro och gå igenom mina förlossningsjournaler. Dels allt det som hände när Maja skulle till att födas -05 och även den förlossning som var nu i januari. Som var fruktansvärd på ett annat sätt.
Sen i vecka 32-34 kommer vi att få träffa en läkare angående kejsarsnitt. Då ska det göras en viktskattning på lillasyster och planering utefter det. Jag hoppas att det kommer att gå smidigt utan övertalningsförsök till vaginal förlossning. Då kommer jag att gå därifrån och ta kontakt med andra sjukhus. Jag tänker inte utsätta mig eller barn för den risk det visat sig vara när min kropp ska sköta en förlossning! Men jag är inte orolig. Jag vet att Jonas hjälper till och styr upp!

Idag har det varit en skön dag. PappaJ var ledig efter en del jobb på förmiddagen. Så vi åkte på en utflykt till Bohusläns muséum. Rekommenderas! Även Maja var nöjd! I morgon är det en massa aktiviteter på stan. Bland annat ponnyridning i stadsparken, Maja längtar! Sen skulle det vara godisregn och glassutdelning. Det låter som att lördagen är räddad för vår lilla sessa!

2 kommentarer:

mrsjones sa...

Hoppas mötet med aurora BM går bra! Skönt att du har bra stöd med dig!

Hoppas ensamdagen igår gick bra!
Jag håller mig sysselsatt så det går bra här.

Trevlig lördag!
kram

Diverselådan! sa...

Stå på dig! Självklart ska man få kejsarsnitt om man vill. Särskilt om man gått igenom ett jobbig förlossning tidigare.
Kram!