tisdag 9 september 2008

Dags...



...att uppdatera? Tja kanske det. Jag har verkligen legat lågt sista dagarna. Var så 'innibänken' less och trött i fredags så jag har bara prioriterat mig själv sen dess. Jag har till och med låtit bli att kolla mina mejl! Bloggen är inte heller uppdaterad. Mobilen har legat på laddning med ljudet avslaget. Jag har inte orkat bry mig! Jätteskönt! Då försöker man verkligen att koppla av va?

Helgen avlöpte i lugn stil med påhälsning hos storebror på lördagen. Mat och tårta eftersom han nyss fyllt år. Ja alltså inte han som fyllde 40 för ett tag sen... en annan har ju några bröder att välja bland. Detta var den äldste varianten, som så fort han får tillfälle gärna, högt och tydligt predikar: "att din enda merit här i världen Ulrika, det är att vara syster till mig" sen gapskrattar han! Jag orkar liksom inte tjafsa emot, jag har ju hört det några gånger! :-)

Söndagen gick åt till urmysigt umgänge i Göteborg på Svenska Mässan och Stämpel- och scrapmässan. Jag träffade min goa vän L och hennes vän där, och tillsammans strosade vi genom alla montrar och köpte på tok för mycket! Det är ungefär som på IKEA, allt kostar mellan 25-65 kronor. Det är ju inte så jättemycket, om man bara köper EN sak, men man plockar ju på sig... och när jag kollade idag hur mycket jag egentligen hade handlat för så var det ju en del! Jag träffade också min goa vän A-M som var där och hjälpte till för det företag hon designar olika saker för. Kika in på hennes blogg här och få inspiration! Men detta med papper och olika detaljer är faktiskt väldigt kul! I eftermiddags åkte pysselprylarna fram och Maja och jag satt och limmade och grejade tillsammans, jag gjorde två kort med mina nya stämplar. Och faktiskt så blev jag nöjd. Men ett tu tre var klockan sju och dags för sängen egentligen. Och då hade vi inte ätit kvällsmat ännu! Vilken mamma hon har! Å andra sidan är inte denna fröken så speciellt sugen på att sova sedan några kvällar tillbaka. Hon har nämligen kastat alla sina nappar till fiskbebisarna på botten i havet. Vi la alla napparna i en påse, satte ett snöre runt den och så en sten i andra änden. Så skulle fiskmamman be farbror krabba om hjälp att öppna påsen så att fiskbebisarna kunde få Majas nappar att suga på (jag är själv impad av min fantasti!!) så så blev det. Och när Maja varit en duktig stor tjej och hade kastat dem och kom in i bilen igen med underläppen darrande, så satt det en skrållandocka i hennes bilstol! Precis en sån docka som hon önskat sig länge. Med ljud i så hon pratar eller sjunger om man trycker på magen. Maja var lyrisk!
Tills kvällen kom.
Då ville hon ha tillbaka sina nappar. Så varje kväll sedan dess är det lite tjorv. Gnäll och skrik. Hon säger inte rent ut att hon vill ha napparna i stället säger hon att hon inte vill ha Skrållandockan längre! Söta unge! Å andra sidan hade hon med sig dockan till dagis idag och visade, hon hade varit så stolt sa fröknarna. Det tycker jag att hon kan få lov att vara faktiskt! Mammas tös!

I går var dagis stängt och jag & Maja (i hennes ögon i alla fall) var barnvakter för Majas kusin. Han är en riktig buse en störtskön kille på två år! Smiter snabbt som ögat, men Maja höll ögonen på honom. "Mamma nu är han på väg upp" "Mamma nu har han stoppat en puzzelbit i munnen" detta bådar ju gott tills hon blir storasyster! Men de kommer bra överens dessa två barn. Leker gott tillsammans. Det var en riktigt mysig stund som vi hade honom här. Hoppas att det löser sig med Majas dagisbyte så de två kommer på samma avdelning! Om inte förr så till nästa höst!

I dag har jag haft en skön och oskön förmiddag, låter knäppt, men jag ska förklara... jag hade en tid för ansiktsbehandling 60 minuter plus ögonbrynsplock på Lysekils Hälsa och spa jag tyckte härom veckan att jag kunde unna mig det och det passar ju mitt nuvarande semesterliv! Det var så skönt och en lyxig känsla att få lägga sig där och bli ompysslad. Allt var toppen tills jag legat där en kvart, då började fogarna att protestera. Allt mitt fokus gick åt till att försöka ligga hyfsat bekvämt men värken var hemsk! Jag fick ett stöd för benen så de kom upp en bit och det var skönt i tio minuter sen började det bränna i höften igen. Snacka om paradox! Samtidigt som jag njöt av rengöring, ansiktsvatten, massage, varma handdukar, ögonbrynsplock (AJ!) och så vidare, så ville jag bara komma ut till min bil och köra hem! Och det fick jag efter en dryg timma. En lång timma! Därefter. Hem och hämta Morrten så körde vi ut till skogen och plockade kantareller. Och jodå, jag fick väl ihop nån knapp liter tror jag!

ÄR JAG RIKTIGT KLOK I HUVUDET? Fattas det nåt i min hjärna? Några skruvar? Lite sunt förnuft? Lägga ihop ett plus ett? Dessutom är jag sjuksköterska och faktsikt utbildad i anatomi och fysiologi. Behöver jag tala om? I kväll kan jag knappt röra mig! Jag kan sitta/ligga/stå i en och samma ställning ungefär fem minuter sen måste jag ändra, för det gör ont! Det gör väldigt ont i ryggslut och fogar. Skitont på ren svenska! Jag tror inte jag haft så här fog-ont någon gång tidigare! Jag säger bara svampskogen! Det måste verkligen fattas något i skallen! Vilken idé!

Men Morrten tyckte det var lajbans förstås! Stadsvovve som han ju blivit!
Suck!

I morgon blir det väl att ta tag i livet igen. Engagera mig lite i det som händer. Försöka nå försäkringskassan, kanske kan få ett besked om min havandeskapspenning? Kolla mobil säkert har jag hundra missade samtal, och svara på mejl. Men jag ska ta det lugnt. Jag ska lyssna på Lottas förmaning att vara ego och ta det lugnt! Jag ska vila! Jag ska också lyssna färdigt på min cd-bok som jag började att höra på innan sommaren! Camilla Läckbergs Sjöjungfrun. Detta blir nog lagoma uppgifter för mig i morgon! Ringa, skriva och lyssna!

Nu ska jag bara ta mig ur kläderna och så komma i säng utan att gå sönder! Det är tur att det kommer något gott ur detta! Vår lilla bebisflicka! Med henne för ögonen så står man ut med det mesta, även i tio veckor till! Att få en levande frisk bebis! Måtte det nu bli så!!

1 kommentar:

Diverselådan! sa...

Vi hängde upp alla nappar i ett av våra äppelträd och sa att nu behövde trollungarna dom. Dagen efter fick våran dotter V ett stort paket från trollen med ett dockskåp i. Det var sommaren 1999. Suck...åren går. Nu blir hon snart 13.
Kram!