fredag 22 augusti 2008

Fyriskaka och vaniljvisp!

Måste bara såhär på kvällskvisten, efter att ha varit hos vänner och käkat Thaimat så det nästan sprutar ut genom öronen, (åååå vad jag trivs här i stan där man kan GÅ till vänner fram och tillbaka på några minuter och slippa köra bil!!!) dela med mig av ett smarrigt recept på en äpplekaka som jag och Maja gjorde tidigare idag!

Fyriskaka



Ingredienser
125 g smält smör
1.5 dl socker
2 ägg
2.5 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
2 msk mjölk
4 äpplen
2 msk socker
1 tsk kanel

Gör så här
1.Rör fett och socker pösigt
2.Rör ner äggen ett i taget
3.Blanda vetemjöl och bakpulver, rör sedan ner i smeten
4.Tillsätt mjölken
5.Häll smeten i en smort och bröad form
6.Skär äpplena i tunna klyftor och stick ner dem i smeten
7.Strö över socker blandat med kanel
8.Grädda i 175 grader, 30-40 minuter

Serveringstips
Blanda lika delar vaniljkräm och vispad grädde. Passar bra med vaniljglass till.

Receptet kommer härifrån.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, det här receptet ska jag prova! Har massor av äpplen på mitt träd....hoppas allt är bra med dig :) Ha det gott!

Evapeva sa...

Hej och tack för titten pâ din blogg!!Eftersom jag dâ och dâ behöver svenska recept, bor i Frankrike, googlar jag titt som tätt och halkar in pâ olika bloggar av bara farten. Ulrika, tack vare ditt recept tar jag nu med mig en underbar fyriskaka till söndaglunchen vi är bjudna pâ i morron!! Ta vara pâ dig och dina änglar...