söndag 27 juli 2008

Ledig! Semester! Fri!

Vilken helg! Jösses vad det är många som blir akut sjuka på en helg! Har jobbat på en jourcentral hela helgen och det är spännande, intressant och lärorikt! Men ett otroligt tempo! Prioriteringar och omprioriteringar. Telefonen ringer i ett, människor vill ha råd eller boka tider. Faxen smattrar på och fylls av patienter som kommer via sjukvårdsrådgivningen. Tidboken är full av dubbelbokade patienter. De ska förberedas inför läkarsamtalet. Läkemedel ska lämnas ut tills apoteket öppnar. Mitt i allt kommer larm, en ambulans kommer in med en oftast, väldigt sjuk patient. Ny omprioritering. Lunch äts när det finns tid, idag åt jag den klockan kvart över två. Det gick på 7 minuter. Sådär har hela helgen sett ut! Men det är roligt. Roligt? Får man egentligen säga så om andra människors ohälsa? Sviterna av två dagars full rulle med mest stående och gående är en fruktasnvärd värk i fogarna, benen och fötterna svullna som stockar. Det gör riktigt ont!
I vilket fall. När klockan var fyra idag började min semester! Nu har jag faktiskt tre hela lååånga veckor framför mig med ledighet! Det har jag aldrig haft tidigare. Jag har aldrig haft betalt ledighet på sommaren. Det känns konstigt. Känns som en hel del 'vuxenpoäng'! Jag har hittills alltid jobbat hela somrarna. Ja förutom den sommaren jag vara mammaledig med Maja. Det tråkiga är att minst en av dessa veckorna jobbar J 14-timmarspass. Åker fyra på morgonen och kommer nog hem vid åtta kanske? Men på torsdag åker Maja och jag till Hallsberg och hälsar på goda vänner där. Ska bli så skönt att få sitta i deras kök och bara vara jag. Fika och prata och umgås. Kanske åka någonstans. Maja frågar titt som tätt när vi ska åka och hälsa på M. Och när jag nu sist gång, häromdagen, svarade att vi alldeles snart ska åka dit. Då blev hon jätteglad. Och så spännande att inte pappaJ ska följa med utan kommer senare.

En sak som varit bra för mig denna helgen, rent egomässigt, är att hela flyttlasset gått till nya huset! J och en hel drös med grabbar och gubbar =) har burit möbler och kartonger hela dagen. I 30 graders värme! Stackarna! Nu bor vi i vardagsrummet med våra resårmadrasser på golvet och Maja i sin säng bredvid. Men det känns fortfarande bra. Nya ägarna var här en sväng idag och fikade och pratade lite praktiska saker.

Jo en annan kanonrolig sak som hänt i helgen är att Hannas riesenschnauzer-vovvar Elin blev BIR och Ärtan BIS på utställning i Falköping i helgen! GRATTIS!!!

1 kommentar:

Anna Maria Niia sa...

Så skönt med semester!
Vi väntar på er här med!

Kram