måndag 7 mars 2011

Träningsendorfiner!

Är störtsköna! Sista veckan har jag först promenerat min morgonrunda. Sen har jag kört ett crosstrainer-pass på kvällen. Skitjobbigt! Men otroligt skönt efteråt, någon slags ro lägrar sig och någon form av lyckorus i kroppen uppenbarar sig. Det är rätt gött att leva helt enkelt! Jag har fått lite nya träningstips från två håll, så nu försöker jag att trampa på lite längre tid, sega ut det lite. Men igår hade jag bara en halvtimma så då blev det tramp i högre tempo och med tyngre motstånd. Pulsen ligger kring 120-140. Borde tydligen enligt springproffset borta på Ön att öka på pulsen till runt 140. Då flåsar jag som en gris idag, men om några veckor kommer det säkert att funka bra! Det är ju faktiskt kul att träna! Och jag ser fram emot att prova springa ute sen när det inte är förenat med livsfara att gå på halkiga gator, dessutom går det två lopp i vår stad i sommar. Tänk om jag skulle våga anmäla mig?? 5 kilometer. Jag ska ha det som motivationsmorot.

Att sen mina brallor jag köpte för ett tag sen och som då satt som ett korvskinn och jag nästan fick hålla andan för att ens kunna ha på mig, men som nu till och med 'fladdrar' lite över låren, är en underbart efterlängtad bonus! Jag eller faktiskt vi! här hemma äter GI-mat. Inga eller väldigt få kolhydrater. Mycket grönsaker, kött, fisk, fett. Jag äter en del keso. Max en frukt per dag. Inget godis, eller kakor och bullar, möjligen ett par bitar mörk choklad om suget faller på. Och vågen struntar jag i, för då kommer jag att stirra mig blind på den, väga mig sju gånger per dag och sluta att äta för att jag vill se snabba resultat, bli yr och svimmig, inte orka träna och istället för goa endorfiner känna negativ stress och en jakt på gram. Då är det bättre att gå på byxvarianten. Tur att jag känner mig själv så väl!

Sista mornarna har jag vaknat med ont i kroppen, har undrat om jag håller på att bli sjuk? Men sen kommit på, herrejösses, det måste vara träningsvärk! När hade jag det senast? Men det är mina nygjorda armhävningar och situps som ger det. Jippi, då finns det ju hopp, innanför det där som hänger, finns det alltså muskler! :)

Igår hade Maja en kompis här hela dagen, och till och med Anna, och faktiskt även Billor, fick vara med dem och leka långa stunder! Mysigt! Efter ett tag tyckte de stora tjejerna dock att det fick vara bra med småglin, så då skulle de stora fröknarna gå ut och leka. Och så fick de ha picknick på trädäcket med varm choklad, mackor och bullar. Som de myste! Majas kommentar när hon gick och la sig igår var: Åh vilken rolig helg jag har haft! Då blir man glad som mamma!

Denna veckan blir det nog rätt så lugnt. Så brukar det alltid kännas i och för sig innan allt börjar rulla på. Jag och Axel ska i alla fall åka en dag till goa goa vännen och hennes barn för lite påhäls. Det var då på tok för länge sen! Nu håller vi tummar för att alla håller sig friska så att ingen eländig förkylning eller annat skräp sätter käppar i hjulen.
En annan dag blir det lunch/fika med härliga kollegor. Lite jobb på detta. Kryddat med promenader och träning.
Det blir helt enkelt en kanonvecka!!

Inga kommentarer: