tisdag 1 februari 2011

Tisdag!

Idag är jag nog mig själv igen! Igår led jag av bakrus. Ja inte på grund av för mycket intag av alkohol, den varan har inte inmundigats senaste tiden. Nej en bakiskänsla utav mycket jobb och lite för lite sömn. Nattkörningen hem på söndagsnatten kan jag inte skryta med var av en säker sort, nej jag har nästan minnesluckor... hmm! Hem kom jag i alla fall och det var väldigt skönt att krypa ner i min carpesäng! Med mitt varma goa duntäcke. Min kudde...! Och så mysigt att på morgonen, ja alltså ett par timmar efter att jag somnat, väcks av små smygande flickfötter som tassar in i rummet, viskar till lillasyrran 'kolla mamma är hemma'. Och så får jag två varma goa barnkroppar nedkrypandes i sängen och som pratar i munnen på varandra om vad de gjort och vad som hänt sista dagarna. Och som tävlar i att få min uppmärksamhet och vem som kramas mest. Åå så mysigt! Sen var det dags för dagis och mys med billor. Stora ögon och ett varmt leende fick jag mot mig när jag öppnade hans dörr! Det är villkorslös kärlek det!

Norgejobbet gick faktiskt mycket bättre denna gången. Jag hade tur och jobbade med samma helggäng som förra gången jag var uppe. Jag kände igen dem och en del av dem kände också igen mig. De har ju vikarier varje helg så det är många i omlopp på avdelningen. Jag jobbade som sjuksköterska denna gången och hade hand om mina egna sex patienter. Det är mitt ansvar med mat, kontroller, antibiotika, ronder, bädda, anhörigsamtal, dokumentation. Men det som var bra i kråksången var att jag ju jobbade långa pass, från morgon till sen kväll och då lärde jag ju känna mina patienter (och deras läkemedelslistor) väl. Den här gången hade jag en undersköterska som jag delade med en annan grupp, och det var skönt och avlastande. Jag får bara bli bättre på att delegera saker till henne! Det är ett av mina dilemmor, att försöka göra mycket själv.

Jag blev tillfrågad om att komma tillbaka, och tja varför inte? Det är ju toppen för avdelningen att få samma vikarie som återkommer men också för min del då alla rutiner o.s.v. är välkända. Kanske inte torsdag till söndag men fredag till söndag är ok. Jag längtade allt en hel del hem med tre övernattningar borta. Det kan ju också vara fint att boka in i förväg så att jag vet vilka helger jag åker iväg. Jag tjänar lika mycket på EN sån här helg som en hel månads 45-50%-tjänst i Sverige. Det känns lite omotiverat då att jobba hemma måste jag ju säga! Sen kan jag ju alltid jobba extra på olika ställen här i krokarna. Så såhär får det bli ett tag. Jobb finns, om man vill jobba.

Magsjuka på dagis igen, för femte omgången? Dessutom även scharlakansfeber, för andra omgången. Det är ju blanke eff-a-enn att föräldrar inte kan hålla sina barn hemma två bajs&kräkfria dagar innan de sätts på dagis igen! Dagisfröknarna bara skakade på huvudet när de berättade detta i morse och jag reagerade. Ja vad ska de stackarna säga och göra? Mer än att ge råd till föräldrarna. Det måtte väl ändå inte vara vår tur med magsjuka igen... någon rättvisa måste det väl finnas i världen?

Långpromenad i morse innan regnet kom, 13400 steg hittills idag! Gött mos!! Gött också att snö- och is-eländet regnar bort! Hejja våren! Kämpa kämpa!

Och pulverdieten går sådär, bara pulver funkar inte! Jag dör av utmattning och energilöshet! Huvudvärk och trög i tanken (mer än vanligt..). Nu är det ett mål GI-mat per dag och så resten pulver. Annars orkar jag knappt att andas.    

Inga kommentarer: