onsdag 19 januari 2011

Never ending story!


alla dessa sjukdomar! Någon av barnen eller jag själv, har varit sjuka sedan 22 december förra året! Igår trodde jag att nu äntligen är det över, Anna var hemma en extradag från dagis, men mådde prima. Därför var jag helt inne på att det skulle bli dagis för tjejerna och en långpromenad för mig och Axel utan pansarvagnen!

Trodde jag ja!

Klockan halv tolv i natt kom Maja in till oss. Ont i magen. Jag trodde först att det var ett av hennes vanliga knep för att få sova i vår säng så elaka mamman följde med henne in till hennes säng. Stoppade om och sa godnatt. Fem minuter senare var hon tillbaka, och sen började kräk-kalaset! När magen var tom, allt skurat, sängen nybäddad, tvättmaskinen på g, så somnade hon gott och vaknade inte förrän åtta i morse. Pigg! Opåverkad och hungrig! Nu leker (bråkar och tjafsar!) hon och Anna som vanligt. Friskhetstecken som bara den!

Till frukost fick hon två brants skorpor och proviva och ingen magknip eller illamående i sikte. Detta var första gången(!) Maja kräktes. I hela hennes liv. Alldeles fruktansvärt tyckte hon det var stackars lilla unge! Eftersom dagis infört att även syskon ska vara hemma till magsjuka barn, har jag huset 'fullt' av barn. Dagispersonalen som jag pratade med i morse sa att den nya reglen är ett sätt att få slut på all rungång av sjukor som härjar på dagis. En del föräldrar håller inte sina barn hemma tillräckligt länge utan lämnar dem på dagis för tidigt efter sjukdom. Det är därför alla sjukdomar går varv på varv... Fruktansvärt irriterande kan ju jag tycka!! Och synd om de barnen som inte är friska nog men ändå ska orka med tempot på dagis, när de borde få sitta i soffan hemma och glo på Bollibompa. Jag kan förstå att det kan vara en ekonomisk fråga, men då får man väl hålla igen på något den månaden så att barnen får vara hemma och bli friska! Så det var dagens moralkaka!

Det gäller att vara snabbombytlig i sina planer vid denna tiden på året och med barn i dagisåldern! Hemmadag och tvättdag blev det i stället! Fast jag ska smita iväg i eftermiddag när pappaJ kommer hem. Måste få lite egen luft!

Nu blir det lek med play-doo-lera här!

Inga kommentarer: