tisdag 18 januari 2011

Fantastiskt!!

Något har hänt! Något underbart fantastiskt och oväntat! Något som håller på att förändra denna Ulrikan och som gör att jag känner energin sakta återkommer till mig.
Det magiska ordet heter.... sömn!!

Våran lille gosse har fått nytt rum! Tidigare hade han sängen i rummet bredvid vårt. Nu har han fått flytta in i Majas gamla rum som numera är lekrum åt alla tre. (Maja sover ju numera inne hos Anna... egen önskan. Hon 'sover över'). Mellan Majas gamla rum och vårt ligger köket och en rätt så rejäl hall. Då hör jag inte alla hans småpip. Och vaknar alltså inte utav dem. Jag vaknar när han verkligen vill något! Och det är numera EN gång per natt, alltså en enda gång! Mot fem-tio gånger annars! Och samtidigt med detta sover han bättre. Ja, det är knappt att jag vågar skriva det, för det är lite för tidigt för att våga hoppas på en kontinuitet. Men sista veckan har jag inte vaknat på morgonen utav Axel. Jag har istället vaknat utav Annas 'mammaaaaa lääällin'. Och det inte förrän klockan är runt sju! Inte halv fem-fem. I morse vaknade Axel halv åtta! Detta är verkligen helt underbart! Han vaknar bara en gång ordentligt, och får han bara en flaska välling då så sover han länge sedan!. Eller har hittills gjort i alla fall. Dessutom har han kommit in i någon slags sovrytm dagtid också. En förmiddagssömn i vagnen på promenaden, och så en rejäl eftermiddagssömn i sin säng på eftermiddagen. Precis så som det SKA vara. Så som hans systrar har funkat. Att det skulle ta tio månader att ställa in denna gossen är lite märkligt... det kanske har vait omogna mjölkproteinöverkänsliga tarmar som nu mognat? Jag hoppas på att det inte blir några längre bakslag!

Det är fantastiskt skönt, det känns som att jag är på väg ur ett vakum! Jag är inte en sur och tålamodslös morsa utan tycker faktiskt till och med det är jättemysigt att rita och måla och lera gubbar med barnen.

Tänk vad lite sammanhängande nätters sömn kan åstadkomma...! 

Annars så går livet ut på att vispa pulverpåsar med varmt eller kallt vatten. 3 stycken á 147 kalorier per påse. Det ger hela 441 kalorier per dygn, plus tre eller fyra liter vatten = ren kur med Cambridgemetoden. Fan!! vad hungrig jag är emellanåt. Yr och svimfärdig andra gånger, känner ett tvång att lägga mig ner vissa stunder. Får se hur länge det funkar. Två dagar nu har jag varit ute på långrundan, 8 km, med dubbelvagn och två barn, eller snarare pansarvagn. Svårstyrd och tung som ett as är den. Och här i stan finns det många backar... Efter ett sånt pass känns det som att kroppen är helt tömd på energi! Jaja vill man bli fin får man helt enkelt lida pin! Jag känner redan i brallorna att de börjar bli lösare om ben och midja, det är ju morot om nåt! På torsdag är en vecka avklarad, och jag vet ju av erfarenhet att första veckan är värst. Men samtidigt så har jag ju inte haft tre barn att ta hand om tidigare gånger jag pulvrat. Det är tur att Axel sover så att jag får energi den vägen!

Jaja, vem har sagt att man ska leva livet lätt??  ;)

Inga kommentarer: