torsdag 15 april 2010

Det rullar på...

i nån sorts mak ändå. Ja livet alltså. Mammalivet och familjen stor-livet. Lilleman som numera har fått ett namn, nämligen Axel, börjar också aklimatisera sig in i familjen, eller om det är jag som börjat lära mig honom och hur han fungerar kanske. En kombination möjligtsvis.
I början var nätterna besvärliga. Han vaknade ofta ofta och ville tutta en stund, sen somna om igen. Men inte i sin sän nej nej, utan bredvid mig nära nära i sängen. Hud mot hud, varmt och skönt. Fantastiskt mysigt även om jag inte låg så skönt. Somnade på sidan och låg precis på samma millimeter när jag vaknade nästa gång. Men nu har något hänt - i positiv mening. Sista nätterna har han vaknat bara två gånger. Först runt ett och sen kring fyra. Helt OK, och däremellan sover han oftast i sin säng. Och vad underbart det är att få bre ut sig i sängen och till och med kunna ligga på mage om jag känner för det! Det var det många månader sedan det funkade :-) Dessutom har han inte behövt ersättning de sista dagarna heller utan det verkar som arlakossan Ulrikas produktion räcker! Hejja hejja!

Jag försöker att komma ut på mina promenader, det är fantastiskt väder just nu! Våren liksom riktigt gottar sig och det har redan blivit flera kaffepauser ute på trädäcket i solen. Underbart!

Det svåraste med att ha två små och en stor är logistiken. Att om vi ska ta oss någon stans se till att alla och allt är färdigt på ett ungefär samtidigt. Är det inte lilleman som behöver en ny blöja så har Anna en skitig tröja eller så behöver Maja få håret uppsatt i hästsvans. Är bebisen fulltankad? Om inte fram med tissen! Sen ska overaller eller jackor på och vad 17 är skorna? Mössorna tar alltid en stund att leta efter för Anna har en period där hon ska klä ut sig i allt hon hittar bland annat mössor. Ibland har hon tre fyra stycken på sig - samtidigt! Sen ska vagnen packas ihop och sättas i bilen, är väskan packad med det nödvändigaste? Blöjor, mat, välling extrakläder... nu sitter jag här och tar sats för att få ut de två minsta på vagnpromenad. Jag får inte glömma bästa ljuddämparen ifall Anna tycker det blir tråkigt, rundan tar ungefär två timmar - majskrokar (och Mariekex om det blir olidligt). Vattenflaska till henne. Lilleman blir tankad mitt i detta nu - jag är numera en jäkel på pekfingevalsen på tangentbordet!

Annars hinner det inte hända så mycket. Jo lite såklart, något projekt måste jag ju bara ha... jag tänkte öppna Grå Granit som webshop till hösten. Får se vad jag ska rikta in mig på, jag kommer ju att se i sommar lite vad människor vill ha och köper ur Grå Granit som fysisk butik. Det ska bli en spännande tid!

2 kommentarer:

Patrik sa...

Någorlunda uppdaterad nu, kul och tänkvärd läsning, jag återkommer :)

Ulrika sa...

Du är välkommen =)