fredag 29 januari 2010

Lite om barnen...


Anna är inne i en rolig period just nu! För det mesta är hon en glad tjej som ler skrattar och pratar. Sitt eget Annaspråk. Alla möjliga och omöjliga ord kommer det och det är långa diskussioner hon har. Antingen med sig själv eller så vill hon ha ett svar och tittar uppfodrande på oss, liksom 'fattar ni inte'?? Ibland kommer det riktiga ord också, eller kanske snarare såna ord som de flesta av oss förstår... Anna har ju mängder av egna riktiga ord! Idag petade pappaJ in Bohusläningen genom köksfönstret, han sparade tio steg på det... när han gick och jag sa hej då, sa Anna "heddå baba" Gissa en farsa som blev stolt som en tupp och ett par dm längre?! Hon säger hej och heddå. Dada är tack tack. Lålålå är hallå i telefonen, lilla handen för hon mot örat. 'Där' är det senaste ordet, hon pekar och säger alldeles exalterad 'dää'. Det kan vara mot en lampa eller tvn eller någon som hon just då tycker är kul eller intressant. Om jag håller henne i famnen och hon får trycka på lampknappen på väggen blir hon alldeles uppspelt, sååå spännande att se lampan tändas och släckas, hon kiknar!
En sak är då säker i alla fall och det är att hon förstår väldigt många ord. Hon vet att Maja heter Maja, Majas rum. Om jag frågar var vovven är så pekar hon på Fia och säger dää. Hon förstår nej och lyder faktiskt för det mesta, men man måste ju förekomma henne och säga nej precis när hon är på väg att stoppa pärlorna i munnen eller dra blad av krukväxten. Nästan varje gång slutar hon om man förekommer henne.
Hon sover en gång per dag, någon gång mellan 12-16 ett par timmar. På natten vaknar hon en gång och vill ha välling, sen somnar hon om till någon gång mellan sju och åtta.

Maja går på dagis tre dagar i veckan, några timmar per gång. Oftast vill hon vara hemma med mig och Anna och ibland har vi stora diskussioner om det. När hon väl är på dagis så älskar hon det, och är nöjd och glad när jag hämtar igen. Anna ska få börja på dagis i augusti. Förhoppningsvis på samma dagis som Maja men på olika avdelningar. Hoppas verkligen att det finns plats.
Annars så har Maja simskola en dag i veckan och så har hon fått en plats på barngymnastiken. Vi var där första gången härom dagen. Så kul hon tyckte att det var! Helt otroligt! Hela ungen lyste, hon var svettig och gick in för sin uppgift till den milda grad. Föräldrarna var inte med nere i hallen utan satt i omklädningsrummet tills det var ungefär en 20 minuter kvar. Då var det hinderbana med balansgång, kullerbyttor krypning och klättring, och barnen kunde behöva lite hjälp av sina föräldrar då.
Det var en alldeles rödrosig Maja som jättelycklig följde med hem sedan. I bilen fick jag höra att 'mamma detta var jätte jätteroligt'.

Med mamman är det också bra. Idag satt jag och tittade på nyhetsmorgon och slappade en stund. Då hade lilleman värsta karatelektionen i magen. Så himla kul att se och känna. Hela magen hoppade och buktade sig. Mys! I natt drömde jag att vattnet gick och att jag fick åka ambulans till sjukhuset. Men det gjorde inget jag var bara så glad eftersom han kom lite tidigare än planerat. Men det var som sagt bara en dröm. Det blir nog till att stånka fram veckorna som är kvar. Idag drattade hela denna mastodontkropp nedför trappan här hemma. Jag skulle bara upp och hämta hundmat... snubblade på något i trappan och dunsade ner och slog huvudet i väggen nere i hallen. Shit så rädd jag blev, men det gick bra. Stukad fot, ont i knät och så en bula i pannan blev resultatet. Bra jobbat Ulrika! Not... Jonas kom farande som en furie och blev nog lika rädd han stackarn.

Annars så jobbar jag mina kvällar och jag trivs fantastiskt bra med det. Jag är inte världens snabbaste eller smidigaste, men som tur är så är det inte sommar (?). Det hade nog inte funkat med den stressen och patientströmningen det är då med alla turister. Nu är det en lagom, oftast rätt så lugn ström med patienter. Passar mig helt superbra. Jag har väl ingen riktigt plan utan har sagt till min chef att jag jobbar på så länge jag orkar. Det finns gott om sjuksköterskor som gärna tar över mitt jobb sedan så det känns bra.

Det jätteonda i magen har inte kommit tillbaka utan försvann sedan jag valt bort en del elände. Det är också väldigt skönt, dels att slippa ifrån tjat och tjafs, ta ställning för eller emot, men också skönt att slippa oro för det onda i magen och skönt att slippa lägga energi på fel saker. Min energi ligger just nu på mig själv och lillebror och självklart på min egen familj. Givetvis ligger orättvisekänslan liksom en känsla av hur fruktansvärt onödig hela situationen egentligen är, om bara rätt hade gjorts från början, i bakhuvudet och gnager. Hur jag ska göra med det i framtiden får helt enkelt framtiden självt visa. Vissa saker rent av äcklar mig kopiöst men jag låter inte de känslorna ta överhand. Det är inte värt.

Nu är det ledig dag idag och sen helgjobb igen. I eftermiddag ska barnen få sina andra vaccinationssprutor. Får se hur de reagerar denna gången. Trist med jobb två helger på raken, men jag har sån tur och ska jobba med supergo kollega, dessutom har vi en bra och sund läkare. Så själva jobbet blir nog hur bra som helst, däremot är det tråkigt att inte få en helg med familjen. Å andra sidan så är nog detta sista helgen på väldigt länge som jag ska jobba...

Inga kommentarer: