torsdag 31 december 2009

Årskrönika 2009.

Så är det Nyårasafton igen. Ett år sedan sist. Då hade vi en liten Annapanna som var drygt en månad. Nu dryga året... såklart men ändå. Helt otroligt hur snabbt tiden går när man ser den såhär lite i backspegeln.

Anna är en bestämd liten tjej som började att gå när hon var knappa elva månader. Hon har armar som når allt möjligt och omöjligt. Jag tror att de kan töjjas dessutom. Och når hon inte det hon ser och vill ha så talar hon om det. Tydligt. Men är samtidigt är hon en enkel tjej. Hon är liksom bara här och följer med i det som händer.

Maja fyllde fyra år i våras. Hon är en stor tjej nu som tar sitt storasysteransvar på största allvar. Maja har ett stort tålamod med Anna och låter lillasyrran vara inne i hennes rum och leka. Anna är så nöjd när det händer. Den 'värsta' prinsessperioden är över nu, eller i alla fall har den tagit en paus. I början av året klädde hon om direkt till prinsessklänning när hon kom från dagis och hon skulle helst ha prinsessfilmer på dvdn dagarna i ända om hon fick bestämma. Nu har det lagt sig och hon kan titta på Astrid Lindgrenfilmer lika gärna och kanske hellre. Nils Karlsson Pyssling är en favorit.
Det rör sig mycket i hennes huvud också sista tiden. Stora frågor som det inte alltid är så lätt att hitta svar till. Det rör sig från: "hur många dagar är det tkvar tills du blir gammal mamma" till "vad händer när man dör? Hur kan man både ligga på kyrkogården och vara i himmlen samtidigt?" och nu senast när jag fick en bok av Gardell som heter Om Jesus, så undrade hon ju såklart vem denne Jesus är. Det är djupa funderingar från en fyra och ett halvt-åring. Men det hör väl till antar jag. Under året har Maja också bytt dagis och det gick fint.
Maja har gått på ridlekis, simskola och Mulleskola. Ibland också på fotbollsträning. Allt har ju inte gått hela tiden men två aktiviteter har det blivit per vecka. Anna har följt med på det mesta.

I somras flyttade en ny liten 'unge' in i magen (hur nu det gick till... storken??) Efter flera kontroller och undersökningar vet vi nu att det är en frisk liten gosse (även om jag är den första att skriva under att det sannerligen snabbt kan ändra sig på den punkten..appropå frisk). I mitten av mars kommer en lillebror till vår familj. Han är varmt välkommen! Mysigt med en pojke! Jag säger som min svägerska, det är en gåva att få barn. Det är det sannerligen! Graviditeten har varit oförskämt enkel hittills. Knappt någon foglossning alls. Illamåendet gick över kring vecka 12 nånting och sen har tiden bara rullat på. Det 'enda' är en makalös trötthet. Jag kan somna precis överallt och jag kan sova timmar i streck om jag får lov. Att gå upp på mornarna är ett gissel. Jag äter järn. Men livet snurrar på och att vara mammaledig med två barn och två hundar plus ett kvälls och helg jobb på 43% och så vara gravid på det, kanske är förklaringen?

Under året som gått har vi tagit ett beslut i vår familj. Vi ska öppna en gårdsbutik i vår källare. Butiken heter redan Grå Granit och kommer att innehålla inredningsdetaljer, vackra saker med marin prägel. Vi kommer att öppna den kring den 1/5. Spännande!

Under 2009 har det flyttat in ytterligare en familjemedlem hos oss. En liten (numera stor!!) boxertjej! En världens finaste Fiabia som verkligen visat på hur energisk och glad en boxer alltid är. Oavsett tid och ovsett väderlek... fullt ös! Och jag njuter av alla nygamla ljud som hon har. Saknaden efter Rana kommer och går men Fia fyller gärna den platsen! En mer vänlig och glad hund får man nog leta efter. Helst vill hon sitta i mitt knä, men allra helst vill hon sitta innanför tröjan i knät... alltså hon älskar att få vara med och sitta nära nära och mysa! Hon och Morrten är polare, mest på Fias initiativ... Emellanåt blir Morrten rätt så less på unghunds'eländet' och han försöker att säga ifrån. På tok för snällt! Så hon bryr sig inte det minsa om hans morrningar...

Jag har börjat jobba på vår stads jourcentral. Kvällar och helger. Jag började i juni och håller fortfarande på. Sista månaderna på schema. Jag trivs fantastiskt bra. Det är det roligaste och mest utvecklande arbete jag hittills har arbetat med.

Sommarsemestern blev en dryg vecka med husbil. Då blev det Kolmården, Vimmerby och Astrid Lindgrens värld, Visingsö. Sedan över till Öland. En kanonsemester! Så smidigt med barnen! Under jul var vi iväg 8 dagar till Luleå och min bror där uppe och hans familj. En fantastiskt lugn och rofylld jul utan ett enda måste eller borde. Resan upp och hem gick med bilen och det är verkligen ett långt land vi bor i, fy så segt det var!

Men nu är det alltså nyårsafton igen. Vad nästa år har med sig står ännu skrivet i stjärnorna. Jag hoppas på att vi i vår familj och dem runt oss får vara friska och krya och att vår nya lille medlem kommer till oss i mars utan problem. Jag önskar mig lycka och lugn. Att få vara tillfreds med mig själv ovh med mitt liv.
Nyårslöften då? Nja det är ingen större idé egentligen, men jag kan väl få önska? 
Jag önskar mig mer tid!
Tid att lägga på barnen och Jonas. På sjuksköterskejobbet. 
Grå Granit kommer att bli spännande att följa och få utveckla.
Fia bör få komma ut i skogen mer och träna lite spår. Morrten likaså. Jag ska vårda mina vänners vänskaper.

1 kommentar:

Camillasrum sa...

Roligt att få läsa din krönika! Tänk vad mycket som händer under ett år ;-) Hoppas du får ett toppenår nu 2010! Kramar Camilla