tisdag 10 november 2009

Trötter!

Jag är så grymt trött. Trött så in i märgen trött! Jag skulle kunna sova precis hur mycket som helst. I soffan, om mornarna, lägga mig vid åtta på kvällen och jag skulle somna!
Men det går ju inte. Inte med två små troll som förgyller mitt liv. Jag kan passa på att vila en stund på soffan de dagar då stora trollet är på dagis och det lilla trollet sover. Men det är så mycket som ska hinnas med då, som jag liksom passar på att göra medan det är lugnt i huset... inte så smart. Och vem tackar mig för det? Inte mitt sömnbehov i alla fall. Om nätterna vaknar jag så himla lätt, av alla möjliga ljud. Så det sista har jag köpt på mig ett lager av gula öronproppar från apoteket. De trycks i öronen och så somnar jag så gott. Men trots att lilla trollet sover i egen säng i eget rum, med vägg och stängd dörr mellan vårt och hennes rum, så vaknar jag av hennes pip. Trots gula proppar. Pipet kommer varje natt mellan fyra och fem och då vill lilla pipsillen ha en flaska välling. Mamman ploppar ur propparna och så vällingflaska in i mikron, 40 sekunder, passa på att kissa. Hinner precis. Sen hämta unge som alltid somnat om, men som mamman vet bara spver räv. För om man ignorerar första pipet så kommer snart ett till och ett till... ända tills värsta sirenen startar. Det är ingen risk att ens försöka inbilla sig att pipsillen skulle få för sig att somna om och liksom glömma av vällingen. Never and no way!
Vällingen ges i soffan med lilltrollet i knät och en mamma blundar och halvslumrar. Lyssnar i stället. Hör tidningsbilen komma, tänker att det faktiskt finns dem det är mer synd om än mig. Tänk att behöva åka runt och dela ut tidningar mitt i natten. Fy fan! Det är bra mycket värre än att sitta inne i sköna soffan med tröttgosigt troll och ge välling.

Idag har jag och en gammal nyfunnen vän varit på vift. Vi hade med oss våra yngra små troll och kollade in denna affären. Oj så mycket fint! Och julstämning. De har även ett fik där man kan välja på en kaksort. Idag var det mjuk pepparkaka med lingongrädde till. Det doftade så gott i hela butiken för de bakade på plats. Vi fick nästan lite julstämning! Lite shopping blev det också, en ljuslykta att ha utomhus och så lite småplock. Dit åker jag snart igen, det är ett som är säkert! Annapanna skötte sig fint, men det var lite jobbigt eftersom jag fick bära henne runt i affären. Det var för trångt för att åka sulky. Utan henne hade det nog blivit mer shoppat så det kanske var lika bra att jag hade henne i famnen (håller nog hennes pappa med om i alla fall!)

Idag är det ingång i vecka 21, och vad som händer då kommer här: (som vanligt hämtat här.)

Vecka 21
Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Det har blivit ungefär 26 centimeter långt och ökat i vikt till omkring 400 gram.

Ytteröronen börjar få sin slutgiltiga form och sitter nu på rätt plats på fostrets huvud. Fostret kan höra och reagerar på både ljud och ljus.

Livet i livmodern är inte ansträngande för fostret, det lever i ett viktlöst tillstånd och behöver inte göra av med mycket energi. Det är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför mammans mage.

1 kommentar:

mrsjones sa...

Men hej! Hade helt missat att ni väntar bebis igen! Vad kul, stort grattis! kram