onsdag 18 november 2009

Annapanna 1 år!

Tänk, för ett år sedan låg jag på BB med en alldeles nyfödd liten skrutt hos mig. Att det redan är ett ÅR sedan. Jag hänger nästan inte med! Helt makalöst otroligt! Och en häftig resa att vara tvåbarnsmor!
Denna lilla nyfödda skrutt var så fin så fin och väldigt nöjd med det mesta redan då. Det är hon fortfarande. En nöjd liten unge, men samtidigt bestämd och talar på sitt sätt om hur hon vill ha det. Med stor tydlighet. Och nåde den som inte förstår henne.. Det bästa som finns är när hon 'får tillåtelse' av storasyster att vara tillsammans med henne i hennes rum. Det finns så mycket för en Anna att titta på och smaka på där inne. Bita i och pilla på. Dra sönder och suga på. Men oj vad kul det är. Det tycker även Maja. De leker väldigt bra tillsammans. Tills lillasyster har sönder någon teckning eller som idag ett Ariel-klistermärke. Gode tid, då trodde jag att taket skulle lyfta. Dumma dumma deeeej skriker Maja med värsta darret på rösten. Mitt 'faboritklistermärke' dumma dumma Anna. Du är den dummaste lillasystern i heeela världen'. Maaaammmmmmmaaaaa kom geeeeenast!! Piuh! Jajjamensan, går dit och mäklar fred. Anna lika nöjd ändå, och Maja blir glad igen när jag lovar att se om det finns nya såna klistermärken att köpa. Hur var det nu med att muta? Det funkar inte att fostra barn utan dem!

Annars så var födelsedagen fin. Tårta med ett ljus, några presenter, leksaker och fina kläder av mormor och morfar. Även om just innehållet i presenterna kunde ha kvittat egentligen för det var förpackningarna, pappret och snörena som var roligast! Söta unge!

I morgon kvällsjobb igen, nu har jag varit ledig en vecka. Så det ska bli kul att ta hand om lite patienter igen!

Dessutom, nu är jag inne i ny vecka! Då händer det här:

Vecka 22
Fostret har fortfarande slutna ögon, men kan se ljus och mörker genom de tunna ögonlocken. Forskning har visat att synen börjar utvecklas redan i slutet på första trimestern, och att den nu börjar fungera. Vikten har ökat till 450 gram, längden till 27 centimeter.

Fram till ungefär mitten av graviditeten växer foster ganska lika. Det är därför ultraljudsundersökningen som ger ett ungefärligt förlossningsdatum görs före vecka tjugo. Efter det börjar de individuella skillnaderna synas tydligare. Vissa barn ska bli långa och smala, andra kortare. Fostrets vikt påverkas dessutom av vad kvinnan äter under sin graviditet och hur hon lever.

www.1177.se

2 kommentarer:

Bettan sa...

Grattis, lilla Annapanna och hennes familj
Tänk vad mycket som har hänt, du, sedan ni hämtade Morrten! Det är ju inte så längesedan, men oj...

Bara så himla glad för er skull, även om våra träffar aldrig blir av, haha!

*bamsekrammen*

Linda sa...

Grattis sötaste Anna!!! Ett år, tänk. Stor flicka nu.

Det är så härligt att läsa om er vardag, ler lite när jag läser om faboritklistermärket. :-)(även om det givetvis var jättejobbigt för Maja!)

Hoppas ni får en fin helg! Kram