måndag 5 januari 2009

Flow!!


"Flow beskrivs som en känsla av att ens förmågor räcker till för att klara den utmaning man står inför. Koncentrationen intensifieras, medvetandeheten ökar och man känner tillfredsställelse inombords."

Precis så känns det! Liver liksom rullar på och det funkar fint! Jag trivs med att vara hemma med lilla Anna, även om hon just nu är jätteförkyld och höll oss vakna med illvrål (att de kan låta sådär högt och orkar hålla på så länge...) till två i natt! Inget var bra, inte amma, inte rapa, inte byta blöja ingenting! Det var "bara" att stå ut och försöka trösta! Till slut tog sömnen överhand! Efter en haltimmes sömn vaknade jag av att Maja ropade och behövde hjälp... jisses är man stålmorsa eller?? Men någonstans hittar man ju energin att lösa problemet, att gilla läget!

Det som är så häftigt just med Anna är att jag får vara med om när allt funkar! När allt är som det ska vara! Amningen funkar, hon går upp som en en michelingubbe i vikt. BVC-tanten är nöjd och säger att det blir en osynlig guldstjärna. Och jag suger åt mig som en svamp. Jag kan! Min kropp funkar! Maja börjar väl också mer och mer förstå att vi blivit en till i familjen och att den nya medlemmen faktiskt ska stanna kvar här. Men nog funderar hon mycket den här Majagumman! Jag ammade Anna och sa nånting om mammas sötnos till henne. Då kom en kommentar direkt från Majas rum att "är bara Anna din sötnos?" Lilla unge! Igår undrade Maja varför hon fick vara på dagis när jag och lillasyster är hemma. Det var minsann orättvist. Fast när jag sa att hon gärna fick vara hemma med oss men att hon då inte kunde vara på dagis och leka så ångrade hon sig snabbt. Det har blivit väldigt viktigt med rättvisa!

Julen var väldigt mysig! Vi hade norrlandsbesök under en veckas tid. Majas och Annas faster och så hennes två tonåringar som lärt Maja nåt nytt. Så fort jag ber henne om att göra något, så svarar hon "jag orkar inte" ha ha tonårsfasoner! (även om nu tonårstjejerna inte alltid sa att "jag orkar inte", det var faktiskt främst vid sagoläsningen på kvällarna som de inte orkade. Och jag förstod dem, Maja passade på och lät dem läsa mååånga böcker innan de släpptes ut ur rummet -på nåder!!)

På julaftonen åt vi och hade mysigt med god mat för att sedan öppna dörrarna åt hela min övriga familj. Alltså bröder och deras respektive och barn, och våra föräldrar. Vi var nog totalt tjugo personer som fikade och åt godis för fulla muggar! Tills tomten kom, då var de minsta barnen alldeles tysta, och spända. Väldigt spännande! Och alldeles lagom! Efter några timmar gick var och en hem till sitt och lugnet lägrade sig! Jonas fick ett skinnförkläde av mig och Maja och Anna, så slipper han stå i våra fula solblekta och alldeles för små reklamförkläden när han ska grilla i sommar. Jag fick en härlig ansiktskräm!

Nyår var vi bjudna på fest men efter mycket funderande och kvällen före bestämde vi oss för att stanna hemma eftersom Anna hade jordens gnällstund på kvällen. Tänk om hon skulle 'bete' sig på samma sätt på nyårsaftonen? Hur trevligt skulle övriga gäster tycka att det vore? Även om jag vet att tålamodet är långt hos värdinnan så känns det inte bra. Sen vete 17 om det är så kul att sitta och amma på fest på själva nyårsaftonen... då vill i alla fall jag dricka och äta gott, vara fin (hmm..) och framför allt vara avslappnad och inte ha koll på en bebis! Så amma, rapa och kräks rimmar illa med den bilden! Så så fick det bli, vi lagade god mat hemma och drack vår Champagne vid tolv-slaget. Det smakade ljuvligt! Jag älskar verkligen skumpa. Små små bubblor. Mums!!

Så så såg min jul- och nyårshelg ut. Väldigt lugn och fin! Och jag är alldeles nöjd! Just ordet nöjd har jag alltid tidigare förknippat med stagnation. Jag har varit livrädd för att känna mig nöjd, i stället har jag jagat vidare. Bytt jobb. Förändrat. Letat projekt. Planerat. Kollat på nytt hus. o.s.v. men nu är jag faktiskt nöjd med min tillvaro. Jag älskar min familj, jag stormtrivs i vårt nya hus. Jag njuter av alla promenader jag går varje dag med eller utan barn och hund. Det är härligt att se den sociala förändring det blivit i och med flytten, jag pratar, träffar och umgås med så många människor. Jag har lärt känna nya vänner och återupptagit kontakten med gamla vänner. Det kommer vänner på besök, helt spontant! Jättekul. Det hände väldigt sällan där vi bodde tidigare. Att jag på grund av det har blivit tvungen att börja bädda sängen varje dag är ju en bonus ;-)

Nu ska jag gå och ta hand om köttsoppan som puttrar på spisen! Sen ska jag packa vagnen och ta kopplet och Morrten i handen för att promenera upp till mormor och morfar och hämta Maja som är där!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad härligt det låter, det är du värd!!!
Jag hoppas att vi ses nästa helg...tänkte hälsa på då!
Kram Catrin