fredag 14 november 2008

Sista graviditetsveckan!

Det trodde jag inte att jag skulle få skriva! Som sagt det har varit en lång resa hit...

Vecka 39 - 14 nov - 20 nov 2008
Kroppen: Barnmorskan kontrollerar nu om barnets huvud är fixerat. När barnet slutgiltigt har lagt sig med huvudet nedåt är först huvudet rörligt (R), sedan brukar det gå över till att bli ruckbart (Ru). Slutligen fixeras huvudet (F) vilket kan kan göra lite ont just som det sker, det kan kännas som något stort och hårt surrat sig fast i bäckengången. Man kan också känna som ilningar i slidan och neråt benen vilka beror på att barnet kommer åt nerver när det vrider sig ned i bäckenet.
Kroppen har förberett sig, livmodertappen har mognat och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältingssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

Familjeliv.

*************

Hon lever om i magen, igår var det värsta disco-dansen efter att hon varit rätt så lugn dagarna innan. Idag är det full fart igen. Hon liksom trycker med benen uppåt och pressar sig nedåt, aj!
Jag har varit och lämnat blodprov idag ett bastest, inför operationen OM det är så att jag behöver blod. Labbkvinnan fick sticka mig tre (!) gånger i armarna innan hon fick blod - aj! Men nu är det också gjort, nu är det 'bara' att vänta in rätt dag. Helgen ska i alla fall bli minsta möjliga ansträngning! Maja ska på fotbollsträning, sen blir det bara lugna puckar.
I går skickade jag iväg Jonas och Maja jag var helt färdig. Somnade sittandes i soffan direkt de åkte iväg och vaknade inte förrän Jonas var hemma igen. Jag saknar den vanliga Ulrikan!

6 kommentarer:

Diverselådan! sa...

Jo, jag har nog undrat när det skulle vara dags. Nu sitter jag och väntar... ;)
Tusen kramar!

Marianne sa...

Så spännande! Snart har ni en liten en till! Du gör verkligen rätt i att vila så mycket som möjligt innan det är dags - sedan vet man ju aldrig!
Kram//Marianne och tjocka-hund-släkten

Emma sa...

Oj, så spännande!!! En liten, och snart!!! :)

Tack för titten och de söta orden i min blogg! Är på snabbresa i bloggvärlden, men återvänder snart för att stanna till lite bättre! :)
Lycka till, i fall den lilla tittar ut innan jag hinner titta tillbaka (man vet ju aldrig med de små, när de behagar komma :) )

Anonym sa...

Ville bara titta in och önska lycka till nu, blir spännande att se sen när bebisen kommer :) Sköt om dig så länge!

Hallon & Blåbär sa...

Kul att ni provade gratängen och att den smakade bra. Jättekul att den även gick hem hos lilltjejen.

Åhh, vad spännade att det snart är dags för den lilla knodden att få kika fram.

Ha det gott!
/Jessica

Linda sa...

Vill skicka dig en stor lycka till-kram! Så spännande, tänk-snart är hon här!