fredag 10 oktober 2008

Så...

...var det FREDAG igen! Närmre och närmre målet som är någon gång i mitten/slutet av november! Då kommer vår lilla solstråle till oss! Oj vad jag är nyfiken på vad du är för en liten filur! Om du är lik din storasyster, om du ser ut som pappa eller mig? Är mörk eller ljus? Det spelar ingen som helst roll! Bara du kommer snart! I dag börjar vecka 34 (av 40 för den som inte riktigt har koll :-)

Vecka 34 - 10 okt - 16 okt 2008
Kroppen: Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning. Ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Ibland kan förvärkarna komma tätt och upplevas som riktiga värkar, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.

Barnet: Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett, vid denna tidpunkt kan barnet utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas samt främmande personers röster.

Från familjeliv

*********

Det jag kan säga är att det ibland gör riktigt ont i magen, antar att det är dessa sk förvärkar. Och det jag också kan säga är att jag blivit väl medveten om: jag äger ett bäcken! Jisses så ont det kan göra om nätterna. Nu har jag fått en krycka att ha tillhands och till hjälp att ta mig tilloch ifrån alla de toabesök nattetid som också hör till denna 'åkomma' graviditet. Men annars är det fint! Jag är pigg, tillfreds och känner stor längtan till denna lilla prinsessa som faktiskt rätt så snart kommer till oss!

Men ännu har jag inte förmått mig att plocka fram Majas bebiskläder, fixa sängen, lakan, beställa vagn, fixa skötbord... alltså, inget är förberett! Men det hinns väl antar jag! Som jag höll på när Maja skulle komma! Sydde lakan och påslakan, åkte och shoppade som en tok! Tvättade bebiskläder och vek fint. Men så otroligt och grymt naiv jag var den första graviditeten. Ingen kunde liksom gå fel! Det var graviditet i nio månader sen kom en bebis. Punkt slut. Ta daa! Inget ont i att vara naiv, det är underbart såklart! Men nu när jag vet mer, och med den vetskapen och aväen med mina andra erfarenheter i min 'ryggsäck' då förstår jag också att inte ta ut något i förskott. Jag har lärt mig det här året, att vara glad i nuet, att inte ta ut någon sorg i förskott. Det är ingen idé. Men samtidigt kan jag ju inte ta ut någon glädje heller i förskott! Istället trampar jag på. Dag för dag. Vecka för vecka. Närmre målet, som sagt är någon gång, på något sätt i November.

********

Jag har btw varit halvt handikappad sista dagarna. Jag är suttit vid datorn och har kunnat surfa runt och kollat på mina olika favvosidor, jag har läst och klickat vidare. Det jag inte har kunnat är att SKRIVA! För tangentbordet tog semester några dagar! Så tröttsamt! Varken jag eller sambon är speciellt tekniska på det här med datorer, men igår fjäskade jag tydligen på rätt sätt så det kom igång igen! Hur jag nu i hela friden bar mig åt?? Det är inte så enkelt som att sätta i en sladd, utan det är trådlöst... jättesmidigt när det funkar, men otroligt tröttsamt när det inte gör det! Men nuså kan jag börja skriva kommentarer och inlägg igen!

Idag har hela familjen varit på en heldag i Göteborg. Vi var först till Naturhistoriska muséet och kollade in alla djuren. Maja var speedad, tyckte det var jättekul! Hon var impad över elefantens storlek! Tyckte att det var väldigt så många olika fåglar det finns, och sa allvarssamt att det sötaste djuret var en hjortunge och hennes(?) mamma. Sen fikade vi lite där innan det var dags för nästa mål. IKEA. Och att det var fredag och fredags eftermiddag i Göteborg märkte vi... på alla köer. Fy farao! Men fram kom vi till slut och lite barnrumsshopping blev det.

Och sen bar det hemåt till vår lilla stad igen. Räkor och kräftor med diverse goda tillbehör (dock ej vin tyvärr...) inhandlades på vägen och nu sitter jag proppmätt och belåten framför datorn, med en bebis som hickar som tusan i magen och Morrten som gnager ben under skrivbordet. Idol har tagit paus, mina två övriga familjemedlemmar sover (!) och det är lugn och ro i huset. Oj vad skönt det är att då få sitta här framför datorn och bara skriva, spana och slappna av. Liten i magen tycker om när denna mamman slappnar av, för då gör hon tvärt om. Sparkar och buffar och knör och bökar. Men det är så välkommet! Bara rör dig vännen, då vet ju jag att du mår bra!

Några bilder från muséet! Med mobilkameran...






1 kommentar:

Adhdmamman sa...

Vill bara svara dig på din fråga.
dagen blev fin...kommer dela med mig av den i bilder och i text på bloggen, men orkar ej just nu!

tack för att du är så fin!

kram