torsdag 23 oktober 2008

Jag skäms för vården!


Idag ringde jag upp spec.mödravården för att boka en ny tid till vår läkare eftersom allt strulat så igår.

Då fick jag reda på att strulet igår berodde på att vår läkare hade bytt sin mottagning med den läkare som var igår. Och det utan att informera personalen. Hade de fått veta det skulle den barnmorska som jag pratade med i telefonen ha ringt mig i går morse och informerat och låtit oss besluta om vi ville komma eller inte.

Att det sedan var sådan väntetid berodde på att den nya läkaren hade påbörjat sin mottagning en halvtimma försent redan tidigare på dagen, och sen hade hon dragit över vid varje patient hon hade. Men det värsta var, att hon inte visste om att vi väntade på henne. Vi fanns inte med i hennes tidbok! Vi kunde suttit kvar där lääänge...

På ren svenska - vad fan - sysslar de med? Den tid vi hade igår fick jag för två veckor sedan och jag har till och med en kallelse på papper att vi skulle dit!

I alla fall så hade den barnmorskan som jag pratade med redan tidigare idag ringt upp sin chef, och talat om vad som hänt oss igår och gett henne i uppdrag att lösa problemet. Det finns nämligen ett stort problem! Det finns inga lediga läkartider på tre veckor! Jag får panik bara av att ta in den vetskapen! Om tre veckor är det bara några dagar kvar innan det är dags för kejsarsnittet. Det som alltså inte är godkänt ännu!

Så nu väntar jag på att bli uppringd av någon läkare, antingen vår läkare men hon är tydligen i Stockholm, eller av den läkare som är chef på förlossningen och som är den person som i slutändan tar alla beslut. Men barnmorskan i telefonen kunde inte säga om det skulle bli idag, om det ens blir i denna veckan eller om jag snällt får vänta tills i nästa vecka som samtalet kommer.

Jag blir tokig!

För mig är det väldigt viktigt att den här förlossningen ska bli bra. Denna min tredje förlossning. De andra två känns bara som ett kaos. Jag vill sitta och prata och planera med en läkare i lugn och ro, förklara hur jag vill ha det. Veta att det tas emot på rätt sätt av en person som är påläst om våra erfarenheter. Att allt vi kommer överens om skrivs in i journalen så att det inte blir några missförstånd när det sedan väl är dags. Men nu. Jag känner mig totalt överkörd och helt maktlös. Och jag blir himla ledsen, men ändå, mest förbannad på hur man behandlar människor som hamnar i den stora vårdapparaten. Man är en liten liten prick mitt i allt byråkratisk manglande! Det gäller att hålla sig fast och hänga med.
Usch!

3 kommentarer:

Diverselådan! sa...

Jag är ju i samma bransch som du och det finns EN speciell yrkeskategori i den branschen som kan gör preciiis hur den vill.
Säger inget mer...
Kram!

mrsjones sa...

Usch så där får de ju bara inte göra!! Helt uppåt väggarna. Du får hålla på och ringa dem varje dag tills du får prata med någon. Blir så arg. Du har ingen email adress till din läkare? Jag brukar skriva till min när jag inte får tag i honom per telefon och han brukar svara ganska snabbt!

KRAM det kommer lösa sig med tid för dig, det ska det bara göra!

Anonym sa...

Men fy farao så nonchalant!!! Blir riktigt arg, så får man ju bara inte göra..!

Stor kram till dig vännen och trevlig helg!