måndag 22 september 2008

Underbara söndag!


En liten del av Smögenbryggan! Taget ur GT.

Vilken dag det var igår! Solen sken från blå himmel och det kändes som om det fortfarande var sommar. Vi bestämde oss för att ta en båttur. Dels för att njuta av vädret men också för att man tydligen måste köra bort påväxt som blivit under de veckor som båten inte har använts. Tydligen är det så att bottenfärgen ligger i skikt och släpper när man kör, och den släpper endast då det har växt på den, alltså alger, små havstulpaner o.s.v. Man lär sig något varje dag. Jag hade då ingen aning om det! Himla smart!

I alla fall så var det varmt och bligg. Jag vet inte om bligg är ett ord som bara används i bohuslän? Alltså ett dialektalt ord? I alla fall så menar jag att havet låg kav lugnt. Alldeles stilla och det är inte vanligt! Även om det inte blåser precis när man är ute så brukar det gå gammal sjö, alltså vågor från långt ute på havet som sakta rullar inmot land. Jaja, nu var ju inte detta menat som nån sorts undervisning, mer ett försök att beskriva vilken härlig dag vi hade! :-) I alla fall så drog vi till Smögen. Där det blev lite stros och fika med glass på bryggan. Inget annat var öppet. Det är ett av eftersäsongens dilemman. När sommargästerna försvinner stängs det mesta. Å andra sidan slipper man trängas med dem och det är inga problem att lägga till båten, det fanns gott om plats, det är också värt en hel del...

Därefter fortsatte vi upp längs kusten, men vände efter ett tag då vi fick telefonsamtal med frågan om sällskap på en lunchrestaurang i Fiskebäckskil. Jag har säkert länkat till den förut, men gör det gärna igen eftersom det är helt fantastisk mat där. Restaurang Brygghuset i Fiskebäckskil. Trevligt umgänge och som sagt god mat, men jösses vad jag längtar efter ett glas vin till maten. Jag är hiskeligt trött på Ramlösa!

Vi var inte hemma förrän vid kvällningen och vi var alla rätt så trötta. Både av båtturen, det stämmer det som sägs att havet suger, men också av den goda maten. Maja i säng (jodå högljudda protester idag igen, i ren trots slängde hon sitt Pippi-hus i golvet så att J fick limlaga. Och då blev denna mamman arg och det blev därför ingen saga. Någon måtta får det vara, hon måste förstå att det blir konsekvenser av sitt handlande..) När det blev tyst till slut glodde J och jag på Pale Rider av och med Clintan. Helt perfekt med en förutsägbar western en sån kväll.

Och idag är det måndag! En ny vecka!

1 kommentar:

Diverselådan! sa...

Vilken härlig söndag ni haft! Skrattar när jag läser att du är trött på Ramlösa. Jag förstår precis! Det måste vara härligt att ha så nära till havet. Egentligen bor vi bara 5 mil från Saltsjön, men vi lever "inlandsliv". Är aldrig ute på havet.
Kram från Annette