fredag 26 september 2008

Fredag! Igen!!

Det är nästan läskigt hur fort veckorna går! Nu är det fredag igen och för mig betyder det inkliv i ny graviditetsvecka igen!

Vecka 32
Kroppen: Man kan lätt bli anfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir anfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.

Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 cm lång. Nu kontrollerar barnet själv sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. På pojkar kommer nu testiklarna ner i pungen från att ha varit i ljumsken. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.
Taget ur Familjeliv
************

Jahapp detta förklarar ju varför jag flåsar värre än en flodhäst efter varje hundprommis. Sista biten hem är en liten backe, eller det är nog att ta i att kalla det för backe... uppförs-lut? i alla fall så har jag en puls på säkert långt över hundra och andfådd som bara den! J skrattar varje gång jag kliver innanför dörren, jasså, var det såå jobbigt? Men nu har jag kommit på att jag inte ska bjuda honom på det längre, ikväll ska jag flåsa klart utanför ytterdörren och komma in och andas som helt vanligt och spela blåögd. Vaddå skulle jag vara andfådd?? :-) Det jag inte kan förstå är hur i hela friden en 'unge' som inte ens väger som ett mjölpaket, kan vara så tung? Och ta så mycket plats?

Och hickar, ja det gör hon också flera gånger per dag. Så allt är väl som det ska antar jag!

Tack för fina namnförslag! Jag har faktiskt fått några favoriter! Jonas också! I alla fall ett av dem! Män!! Vi får väl se vad det är filur som kikar ut!

Helgen blir lugn och fin som det ser ut nu! I morgon prinsesskalas hos bästa dagiskompisen T. Alla barn ska vara utklädda till prinsessor, som tur är slipper mammorna klä ut sig :-) och att få lov att vara prinsessa passar vår lilla tjej alldeles utmärkt. Allt som har med prinsessor att göra, är rosa och/eller glittrar är värsta (härmar Hallongränd 4:s fjortisar :-) ) grejen just nu!

Söndagen får vi se vad det blir med, kanske en hälsa på-tur till goda vänner. Inget riktigt bestämt ännu!

Måste ha en renoveringsuppdatering förresten:

Köket med vattenskadan står och torkar upp med fläkt, snickarna kommer på måndag och börjar med det!

Bergvärmen är borrad och el-killarna håller på att montera in själva pumpen (heter det så? iaf den stora vita 'grejen' som gör att det blir varmt :-) Vi har inte haft någon värme hittills utan fått ha en ordentlig värmefläkt! Men snart blir det varmt i våra element igen!

Den gröna superäckliga sunkiga skitiga heltäckningsmattan är bortriven!

Kommunen har lagt om en liten refug utanför vår utfart så att vi kan göra ytterligare parkeringsplatser på andra sidan huset.

Kulverten för vatten, el och avlopp till gårdshuset är snart grävd.

Jonas har fixat och grejat i källaren, monterat in sina stora arbetstvättmaskiner så att han kan tvätta sina arbetskläder där nere.

Detta är ju saker som knappt syns... trist! Jag vill se ny vit träfasad, nya spröjsade fönster, nytt tak och fina balkongen (där undertecknad ska sitta och dricka mycket vin och kolla på folk som går förbi och bara njuta av livet!). Men tills dess kommer det att dröja! Så jag tror att detta husprojektet kommer att lära mig tålamod och att ha tillförsikt!

1 kommentar:

Anna Maria Niia sa...

Hoppar in här och läser dina alltid så kloka inlägg innan resa till Stockholm tar vid.

Tänker på dig och familjen, längtar efter att få snusa nyfödd och se stolt Maja!

Himmel vad ni grejar med huset! Det kommer att bli så bra när ni är klara och du kan räkna med sällskap på balkongen!! ;)