söndag 3 augusti 2008

Hejja kollektivtrafiken, SJ och miljön...



I torsdags skulle Maja och jag åka till Hallsberg för att hälsa på goda vänner som bor där. Vi skulle åka tåg dit tänkte jag, dels för att Jonas ändå skulle komma på fredagen och det var onödigt med två bilar och dels för att det skulle bli ett äventyr för Maja. Och det blev det, för oss båda!
Fast egentligen började det dagen innan, på onsdagen då jag ringde till SJ för att beställa biljetter. Jajjamen, vi fick plats på en buss till Munkedal och därefter ett X2000-tåg direkt till Hallsberg. Perfekt tyckte jag. Slippa en massa byten! Så fick det bli. Lite dyrare men som sagt, det kunde det vara värt. Maja och jag åkte och skulle hämta våra biljetter på utlämningsstället. Då såg jag till min fasa att det stod avresa 1 augusti. Det var på fredagen, vi skulle ju åka på torsdagen! Bara att ringa till SJ igen. Stå i lång kö. Fick till slut prata med en kille och tala om att säljaren bokat fel dag. Han förstod och skulle faxa över papper som skulle gälla som nya biljetter. Åkte då upp till mina föräldrar för att hämta faxet. Och jodå, det hade kommit ett fax. Hela fyra sidor. Men det var tomma sidor. En rad fanns det högst upp, "avsändare SJ och så deras faxnummer". Resten tomt!! Fick ont i magen! Ringde återigen upp SJ, ännu längre kö denna gången! Maja och jag åkte till stan under väntetiden, åt glass, handlade. För lägga på luren kunde jag ju inte! Detta var ju samma dag som vi skulle åka, och allt måste ju lösa sig! Funderade på att hoppa hela tågresan och ändå köra bilen men jag hade ju ändå betalt över 500 spänn... till slut kom jag fram och till slut kunde vi ordna problemet. Jag stod inne på Bokia i vår stad. Som tur är är de hur bra som helst, för visst fick jag låna deras fax att få mina biljetter på. Och till slut kom de. Phu!!!

Hem och packa det sista. Fick skjuts in till stan igen och vi gick på bussen. Busschauffören var väldigt skeptisk mot min faxade biljett. Jag bad honom läsa alla sidorna (3 st) men se det kunde han inte, för "oj så mycket nymodigheter det blivit" och "jaja ni får väl åka då då". Det gjorde vi.

I Munkedal fick vi veta via en högtalarröst att X2000-tåget var inställt och i stället skulle vi få åka ett vanligt tåg till Uddevalla och därefter buss till Skövde för ett byte till, då till tåg. Herregud, nu började jag bli förbannad. Här betalar man dyra pengar för en enkel resa med ett byte och så blir det så här?? Men det var ännu inte slut...

I Uddevalla fanns det tre bussar beställda för transporten till Skövde. Jag och Maja kom fram till dem bland de allra sista resenärerna. Det går inte så fort när man är gravid och kånkar på en bag och en dotter i den hysteriska värmen så då rådde. Gissa vad som hände när vi kom fram?? Jo då var bussarna fulla. Jag fick frågan om Maja kunde sitta i mitt knä för det fanns EN (1!) plats kvar. Då rann sinnet av denna Ulrikan. Nej jag kan inte ha henne i mitt knä. Tar ni ansvar för säkerheten? Vad säger lagen om detta? Jag talade om att jag dessutom är gravid. Jag förklarade att det inte är mitt problem, jag har köpt en biljett och ska från punkt A till punkt B. SJ äger problemet, lös det! Det visade sig vara en annan familj med två barn som inte heller fick plats. Bussarna åkte. Vi stod och väntade. Till slut ordnades det fram var sin taxi till oss. (jag stod inne på stationhuset och råkade höra samtalet. Hon som pratade med Taxi förklarade att det var två hysteriska mammor som strulat till det för henne...) Så så blev det. Taxi från Uddevalla till Skövde. Faktiskt rätt ok i den värme som rådde. AC är skönt! När vi kom fram till Skövde stod det en stressad tågvärdinna och tog emot oss. Hon hade inte fått någon info från Uddevalla att vi kom i taxibilar utan det hade bussresenärer talat om för henne. Tåget var 45 minuter försenat på grund av SJ i Uddevallas otroligt långsamma handläggning! Vi hann inte ens sätta oss förrän tåget gick...
Väl i Hallsberg blev vi hämtade och sen har vi haft en superskön lugn och sansad helg. Väldigt mysigt att umgås med hela familjen! Vi har promenerat, barnen har lekt, vi har ätit glass. På lördagen var det antik- och samlarmarknad i Askersund där vi strosae mellan regnskurarna. Så otroligt mycket prylar det finns. Rätt så dyrt faktiskt, men kul att kolla på alla saker som finns! Det blev en somrig duk och ett litet glas-skrin. Vi står ju mitt i en flytt...och hade jag kommit hem med en massa prylar vet jag en J som gått i taket!
Vid lunchtid idag åkte vi hem igen. Till det sista grejandet med huset. I morgon skriver vi papper och gör upp affären. OERHÖRT skönt ska det bli. Lägga det bakom oss och sätta fokus framåt!

Och åka med SJ igen??? svaret är helt enkelt nej!!

1 kommentar:

Adhdmamman sa...

Oj oj!

jag åker alltid SJ, eftersom jag ej har bil och jag evt inte hur många skräck historier jag kan dra om dom.
De är inte "kloka nånstans".

Kram på er