fredag 9 december 2011

Det börjar närma sig!

Julen alltså, och det märks i alla juluppvisningar och julfesten som vi går på! Det är gympaavslutningar för Maja och för Anna, uppvisning i stora gympahallen. Jätteduktiga tjejer. Anna gav sin mamma rätt så hög puls, när hon efter uppvisningen bara var försvunnen. Jag och J letade och letade, engagerade andra föräldrar och barn att leta. Till slut! hittade vi henne i ett hörn mumsandes pepparkakor, tillsammans med en helt annan gympagrupp som hon hade följt med. Men det bekom inte Annapanna det minsta. Puh! Det ska kännas att man lever!

Igår var det julfest för Majas skola. Jättefint ordnat, och Maja var världens sötaste tomte! Vi valde att inte utmana ödet, därför fick Axel och Anna vara hemma med barnvakt. Jag är helt övertygad om att det hade blivit helt ohållbart med de två i publiken.

Nästa vecka är det luciatåg på dagis för Anna och Axel. Och sen skulle jag tro att alla avslutningar är över. Och vi får tomta till oss hemma om andan faller på i stället. Julklapparna är klara (förutom den till Jonas, vad i hela friden ska jag hitta på?) och vi ska ta det helt enkelt med julmaten på julafton, ett julbord avklarat förra veckan och ett till i nästa vecka kommer att ge oss vuxna nog med julmat. Därför blir det nog lite skinka, köttbullar, och sill såklart. Det är ett måste. Jag har bakat pepparkakor med barnen, jag har också lovat att baka lussebullar och att göra smällkarameller liksom knäck kom jag precis på. Vi har julpyntat inne och plockat fram lite tomtar. Det känns ändå som att läget är under kontroll. Skönt.

Vad händer annars då? Tja, jag kör mina pass nere på sportlife. Det är skönt och jag mår så bra utav det. Det påminner mig hela tiden, alltid är det någon muskel jag har ont i. Det känns att jag är äldre, hemska tanke... och jag kan ju ångra lite att jag inte insett fördelarna i träning långt tidigare i livet. Nåväl, bättre sent än aldrig.    

Lilleman är fortfarande kass i sin mage, han sover oroligt om nätterna. Vaknar alltid någon gång och vill ha napp eller bara känna en hand mot kinden för att somna om. Jag har pratat med dagis och köksan där, men de säger att han inte får i sig något med komjölk i. Hemma vet jag att han inte får det, så var kommer då hans dåliga mage ifrån? Jag blir så trött. Vi hade läkarkoll på BVC härom dagen och jag la fram min tanke om det är så att Axel inte tål ytterligare något? Ägg tex? Egentligen tror jag inte det utan jag tror att han får i sig något med mjölk i på dagis, men jag känner mig så maktlös. Så nu ska jag ringa och boka tid på barnmottagningen för att få detta uppkollat. Det är så synd om honom med alla dessa diarreér han har och magknip på natten. De dagar han inte har ont i magen är han så glad och full av bus, så det gör mig ont i hjärtat att han ska behöva vara gnällig och ledsen av magknip! Fortsättning följer.

Vi vuxna ska snart till Göteborg och gå på show tillsammans med kollega till J. Vi ska se REA. Ska bli himla kul!

1 kommentar:

Bettan sa...

Se till att de testar ordentligt! Du vet ju hur det blev för Linda.. :/
De drar sig för att testa dem för Glutenintolerans och matallergier, för de är dyra men stå på dig!

Och när jag läser om alla aktiviteterna blir jag både lite nostalgisk OCH tycker det är skönt att ongarna är stora.. ;)

Kramar