torsdag 29 september 2011

Höst!

Men ändå rätt så gott ute. Visst, det blåser en del, men när gör det inte det på västkusten? Det trista med blåsten är att jag inte ids ge mig ut och springa utomhus. Det blir löpbandet i stället. Eller så kör jag bodypump och skippar löpningen, eller så kör jag löpbandet på lunchen och kör bodypump på kvällen. Det är lite olika vilken tid och ork det finns.

Jag är trött, inte fysiskt trött. Men trött av sömnbrist och avbruten sömn. Axel är på ren svenska: skitjobbig på nätterna igen. Jag trodde att det berodde på att han får i sig något med mjölk i på dagis. Men jag pratade med köksan och gick dit och tittade över innehållsförteckningarna på allt i hennes skafferi. Det enda jag hittade var corn-flakes som kunde 'innehålla spår av mjölk'. Inget annat. Lilleman vaknar vid 01 och vid 04 och äter en flaska välling båda gångerna. Det ska verkligen inte behövas, men han ger sig inte! Ibland somnar han heller inte om mellan ett och fyra utan ligger och gnäller eller skriker, och ibland märker jag att han har ont. Då hjälper inget, inte napp. Inte ny blöja. Inte stoppa om, inte låta bli att gå dit och hoppas på att han somnar om. Bara att lyfta upp och bära och vyssja. Ibland ger jag honom en supp Alvedon, men det brukar inte heller hjälpa. Det känns otroligt jobbigt att inte förstå vad det är som är fel. På dagarna sover han en knapp timma på dagis. Han är go och glad på dagen och kvällen. Det är på nätterna något händer. Jag försöker trösta mig med att det är 'bara en period'. Att det går över. Det gör det ju säkert. Men det är jobbigt att få nätterna så sönderhackade. Särskilt nu när det är jobb som gäller på dagarna. Det går ju inte att lägga sig och sova ikapp på dagen. I stället tränar jag bort tröttheten.

Med tjejerna är det bara fint. Anna har börjat leka med kompisar, ibland hos oss ibland hos dem. Hon är blöjfri på dagarna och går antingen på potta eller på 'letten'. Och Maja trivs i sin skola. Idag bussutflykt med skolan till skogen. Och på fredag ska hon sova över med Mullegruppen i samma skog. Spännande.

Inga kommentarer: