fredag 23 september 2011

Friska barn *peppar peppar*

Igår gick Maja till skolan igen. Hon var grymt rastlös hemma dagen innan. Trist att sitta och pyssla i tre dagar när jag satt vid datorn och jobbade. Axel lite snorig. Anna frisk.
Men något är inte helt ok med gossen. Sista månaderna faktiskt när jag tänker efter, med en ökad frekvens sista veckorna, har han vaknat om nätterna. Han har egentligen alltid sovit oroligt, sedan han föddes men inte så här. Skriker, gnäller och är orolig. Vissa nätter kan jag direkt avläsa på honom att han har ont i magen. Men i natt var det smågnäll. Inte skrik utan gnyende missnöjdhet. Han håller på i timmar! Gissningslek på nätterna, är han hungrig? Jag ger välling. Den dricks oftast upp. Då kan det vara tyst ett par timmar. Trots att han äter gröt det sista han gör inna läggdags. Ibland somnar han efter nattvälling, annars börjar han direkt att låta. Då får han napp. Funkar oftast inte, utan den tas ur munnen sträcks fram till mig med gack gack (tack tack, mao varsågod). Han får komma upp i famnen och vyssjas, då brukar han somna, så länge han får vara kvar i famnen. Men det orkar jag ju inte hela nätterna. I natt fick han en supp Alvedon. Då somnade han en stund. Han är egentligen jättetrött, men kommer inte till ro.

Jag tror att han har mer eller mindre ont i magen, och att han får i sig komjölkprotein på dagis. I någon form som de kanske inte tänker på. Jag har pratat både med personalen och med personalen i köket. Alla nekar, och självklart ger ingen honom något med flit. Det tror jag såklart inte heller, men något är fel. Och det är frustrerande att inte nå fram. Dessutom börjar jag bli sliten av att stiga upp tre fyra gånger varje natt. Det är ju som i början med amningsköret. Med skillnaden att jag nu jobbar..
Komjölkprotein kan heta allt möjligt konstigt, som kasein, vassle o.s.v och jag är expert på att läsa innehållsförteckningar numera. Så jag skrev en lista med 'konstiga' namn och lämnade till köksan på dagis, jag tror att hon kände sig kränkt. Hopplöst!

Vi lyxade oss för ett tag sedan med att åka på förmiddags-spa på VANN. Underbart skönt! Bara J och jag. Vi började med god hotellfrukost, sedan hoppade vi i de olika polerna och njöt. Vi pratade mycket. Oerhört lyxigt att få prata färdigt utan att bli avbruten av någon liten tvåbent varelse som också ingår i familjen men som nu var hemma med världens bästa barnflicka. Sedan prövade vi de olika bastubaden. En ångvariant och en vanlig varm med vidunderlig utsikt över fjorden. Vi var helt ensamma på hela spa-anläggningen. Bara konferensgäster den dagen! Jag hade en ansiktsbehandling inbokad, och jag somnade gott när jag fick massage i hårbotten.. och sedan avslutades allt med en lunch. Snacka om rejäl vardagslyx! Några timmars njutning! När jag satte mig i bilen efteråt var jag en ny Ulrika :-)

Annars då, tja, Maja och Anna går på gympa var sin dag. De älskar det, kanske mest Anna som tjatar om sin gympa och vill gå dit mest varenda dag! 'Anna åka gympan nu! Inte sen, sen är kajkov. Imorron är kajkov. Annan dag är kajkov. Jag vill nuuu'. Kan man annat än skratta ihjäl sig! Den ungen är så bestämd och underbar i replikerna!

Inga kommentarer: