tisdag 30 augusti 2011

Kaffe och macka med västerbottenost!

Till frukost idag, morgontidningen Bohusläningen utläst. Det är tyst och stilla. Ingen drar i mina byxor, inga små armar kastar ner det de når från bordet, ingen rycker tidningen från mig, inga tjejer som tjuvnyps och skriker, ingen som ropar mammaaaa jag vill se pippi, ingen som ropar 'fäääärdig' inifrån toa, ingen jag behöver tjata på, inga duplobitar som jag trampar på och svär tyst för att det gör så jävla!! ont i foten... Jag är nämligen ensam hemma. Det känns lite... ovanligt!! Minst sagt. Det har faktiskt aldrig hänt tidigare. Ja för sisådär en sju-åtta år sedan kanske. Men det var i ett annat liv. Det livet kommer jag knappt ihåg hur det var.

Maja är numera i skolan. Det funkar fint. Hon gillar det. De skulle ha utedag idag. Skolan hade missat info till föräldrarna, så Maja råkade bara tala om det vid åttatiden igår kväll. Som det kontrollfreak jag är började jag ringa runt. Någon förälder visste om det, de flesta visste inte. Jaja, 'det är som det är' som en pappa sa. Det är bra med utedagar, verkligen jättebra! Varje tisdag i sex veckor ska barnen ha matsäck med sig och äta lunchen utomhus. Idag skulle de till Lejonklippan. Det har jag ingen aning om vad det är, det får Maja visa någon gång. Igår åkte hennes glasögon av när hon gungade och något barn råkade trampa på dem. Jaja, det är som det är med det också. Synsam kunde dock fixa till dem.

Annapanna har börjat sitt älskade dagis igen. Hennes rum är kajkov, vårat hus är kajkov till och med Pippi kajkov långstrump är knäpp, när hon måste gå hem från dagis. Hon ÄLSKAR dagis! Ska man som mamma skratta eller gråta? Anna har en bästis där som hon kallar för 'min E...'. De är hur söta som helst ihop. Lika fulla i sjutton båda två. Man får ha ögon i nacken när de leker! E har en storasyster som går i Majas klass. Perfekt att låta alla fyra leka!
Anna är numera torr!! Yes! Jag har bara en bjöjunge kvar! Hon går på 'letten' och kissar eller på pottan. Och när hon vaknar på morgonen är hon allra oftast torr i blöjan. Underbart med utveckling!!

Och så lilleman då. Mammas lille bebis... Nej knappast! Stor kille på alldeles snart ett och ett halvt år. Som nu går sin andra (!) inskolningsvecka på samma avdelning som Anna. Lite tramsigt att dra ut på det så här. Det är inga problem alls. Han är aldrig ledsen där. Trygg i sig själv. Han till och med äter själv där. Idag ska han få pröva att sova för första gången. Det borde funka. Igår fick jag väcka honom här hemma vid halv fyra på eftermiddagen. Då hade han sovit i tre timmar.. Ändå var han jättetrött klockan sju, och fick väckas kvart över sju i morse. Det krävs mycket sömn hos liten kille efter några timmars stimulans på dagis!

Och så jag då. Tja status är lite rastlös (ovanligt?!) både i benen men också i hjärnan. Tråkigt att inte komma igång med nya jobbet, men vi väntar på dator och installationer i nya kontoret. Jag är taggad som attan, men ordrar finns inne redan nu för ett halvår fram. Det är bra för då får jag en bra start. Avslappnad start utan stress. Då kan jag lära mig faktureringsprogram o.s.v. i lugn och ro.

Det här blir något helt annat än sjuksköterskeriet. Där gör jag mina timmar, här ska jag jaga kunder, stora företag med en helt annan ekonomi än vad landsting och kommuner har. Spännande och utmanande. Och ovanligt att vara tjej i den branschen.

I övrigt då, jo jag springer mina mil per vecka, jag håller min koll på AB family, jag umgås med mina vänner. Imorgon lunch med mina gamla kollegor. Mysigt! Idag öppnar Sportlife i vår stad, där kommer jag nog att hänga en del skulle jag tro. Årskort inköpt där. Jag har mina andningshål i löpträningen men också i egna shoppingdagar i Göteborg ibland.

Jag känner tillförsikt om framtiden. Nya fåror att plöja, inte samma samma samma. Nytt och fräscht! Det är bra, det är riktigt bra!

Inga kommentarer: