lördag 7 maj 2011

Slapp lördag!

Eller slapp och slapp förresten... Kanske inte så slö egentligen när jag tänker efter! Jag har varit mamma till tre barn, dessa barn som vill ha mat, få bytt blöjor, som vill ha vatten som häller ut mitt kaffe över köksgolvet och som ska skuras upp. Samtidigt passa så inte lilleman kryper i kaffepölen. Någon av dem vill ut på trädäcket och bada, jajjamen plocka fram baddräkt handduk, öppna barngrind ut, stänga så inga hundar smiter samtidigt få med tre barn. Upp på altanen, stänga grinden. I med de barn som vill i polen och bada, trösta när någon fick vatten i ögat. Hämta leksaker. Medla. Mellanmål, skurna äpplebåtar. Dela precis lika så ingen får mer än den andra. Millimeterrättvisa. Ut genom grind stänga snabbt. Mata lilleman, byta blöja lägga. Skönt en mindre att passa... Göra mig lite tonfiskröra, äta. Kompis till Maja ringde, leka? Absolut. Tre eller fyra same same... Laga lunch. Dela och blåsa 'mammaaa vaaarmt, ajaj munnen'. Blåsa. Blåsa. Plocka bort. Stå på alla fyra på köksgolvet och försöka torka upp klibbigt ris som kastats överallt, 'vovven ha'. Innan jag är klar ropar Maja, 'Anna målat med läppglans på tolettdörren' ok skura mera. Ser att tumlaren gått klart, ta snabbt hand om tvätten. Vika och in i garderoberna, shit ser att sängen är obäddad. Bädda. Hittar leksaksbilar under täcket. Slänger in en maskin tvätt till. Tvättkorgen ändå inte tom. Mellis igen, Axel vaknar. Ut på altanen igen. Får en liten stund i solstolen, attacknjuter. Medlar bråk. Plockar ut en jätteflis ur hälen på Anna. Tröst och kakmuta. Chokladklet överallt. Torkar. Funderar och planerar. Anna skittrött, lägger henne för att sova middag. Efter femton minuter koll. Då sitter hon naken direkt på madrassen. Kudden var urplockad ur örngottet, kastad ut från sängen. Täcket likaså, liksom nallar lakan och plastad frotté... 'Anna inte ova' räkna sakta till hundra, lyfta ur ungen, ok då var vaken för 17!! Bädda spjälsängen. Leta efter kudden. Kastad till Axels säng (blivande handbollstjej?) ut med oss alla i friska luften igen, kaffe. Dubbel espresso. Pratar bort några samtal.
Får fikagäst, trevligt. Passar på att rasta hund en snabbis medan jag har en liten stunds barnkoll. Dammsuger köket, jävla ris överallt. Rullar chokladbollar som lördagsgodis, orkade bara inte packa in ungarna i dubbelvagen för att gå och köpa. Kvällsmat, mackor mjölk och tuppen (corn flakes) Annas dito hamnade på mitt nydammsugna golv.. Morrten fixade dock problemet. Flingor ner i hundmage! SMSat lite fram och tillbaka, fått det senaste. Läst nyheterna på mobilen. Oreda i tankarna, vänder för och emot. Sorterar. Bestämmer sen..

Klockan fem över sju låg Anna och Axel. Anna somnade i samma sekund. Axel en liten stund senare! Kommer bli en gnällnatt för lilleman, han drack ur Annas välling=mjölkprotein=ont i liten mage. Mamman var inte snabb nog att ta hand om flaskan innan han norpade den. Attans.

Maja myser i sitt rum med chokladbollarna och prinsessfilm på DVD. Och jag får äntligen lite tid för eget behov! Min älskade crosstrainer. Jag har längtat hela dagen.


Är det konstigt att man längtar bort ibland???



...........................

Dagens: CT 2.03 mil, 61 minuter. 50 situps. Fantastiskt underbart skönt för kropp och själ. Kommit på en bra deal, musik i öronen med tempolåtar samtidigt som jag kollar TV med text på :)

Nu underbart trött i benen men pigg Ulrika!!

Inga kommentarer: