torsdag 19 maj 2011

Morgonpigga barn idag!

Vaknade av att Anna som faktiskt fortfarande sover i spjälsäng, då vet jag var hon är liksom...hojtade maaamma! Gick in för att kolla läget. Då satt hon på en rätt så hög byrå inne i hennes och Axels rum. Byrån står bredvid hennes säng. Hon hade klättrat upp dit och satt sig, men kom varken tillbaka till sin säng eller ner på golvet. Denna lilla brud vet då vad hon kan hitta på! 'Mamma, Anna ha lälli' fick jag veta där uppe från byrån. Dagen startade alltså i full fart :)

Igår åkte jag tur och retur till Fredrikstad för ett dubbelpass på en ny avdelning och nytt sjukhus. Det blir bra det där tror jag. Jag kände mig välkommen och jag fick bra introduktion. Många intryck. Nya lokaler att hitta i, många praktiska frågor. Var läggs remisser till lab? Hur beställer jag transportör? Utskrivning till avdelning, hur? Är den doktorn neurolog eller ortoped? Vem beställer röntgen? CT? Gipsa? Shit det kan inte jag, men jag följer med och kollar! Var i hela friden hittar jag en blodtrycksmanchett och ett stetoskop? Kan du öppna läkemedelsskåpet? Jag har ingen kod ännu.. And so on! Jag var på obs-sidan. Dit de kommer i väntan på att läggas in eller i väntan på olika undersökningar. Prio ett var att få iväg patienterna fortare än kvickt. De får stanna max sex timmar. Helst betydligt kortare tid. Sjuksköterskan i 'skranket' alltså spindeln i nätet, hade en jädra koll. Hade någon patient varit på avdelningen lite för länge i hennes ögon, var hon på som sjutton och ifrågasatte varför. Det var nästan lite löpande bandkänsla. Märkligt fenomen. Ambulanserna kom i ett i ett. Hela tiden never ending! Men jag vill påstå att den känslan jag fick igår var att ambulanserna används väldigt frikostligt! Människor åker ambulans för allt möjligt... och omöjligt!

Jag hittade en avdelning bredvid akutmottagningen som jag tror skulle passa denna Ulrikan finemang. En medicinsk korttidspost. En avdelning på 20 platser med medicinpatienter som klarar sig själva. Det var ett krav. De ligger inne några dagar för hjärtövervakning till exempel. Lite lagom sådär! Den avdelningen ska få ett mejl idag, några nätter då och då där skulle funka fint i kombination med akutmottagningen :) Det var otroligt skönt att slippa köra genom Oslo, Fredrikstad ligger nära och bra och jag kom ju hem i hyfsad tid igår. Dessutom fick jag smita lite tidigare, bussiga kollegor! :)

........................

Dagens: långlångrundan avklarad, 14.55 km. Pigga ben.

Inga kommentarer: