söndag 26 december 2010

Man kan inte räkna med..

..att få sovmorgon med en liten 9-månaders ligist i huset. En liten lilleman som det inte alls går att lita på. Jag trodde i min enfald (!) att de urtidiga mornarna var över. Att han äntligen vuxit ifrån dem.. han har nämligen fått vara vaken en timma längre om kvällarna sista tiden och det har resulterat i att han i och för sig vaknat runt femsnåret varje morgon, men efter nappisättning x 1-flera så har prinsen somnat om, till sju! Underbart! Men som alla vet, underbart är kort.

I natt har det varit en riktig skitnatt igen. Han vaknade första gången vid tolv tror jag, sen ungefär en gång i timmen tills klockan var halv tre, då fick jag nog och gav honom en flaska välling. För vad ska man göra när inget annat är bra nog? Det blev inte bättre, så han låg där missnöjd i en timma innan han somnade om. För att vakna kvart i fem igen... och totalvägrade att somna om. Det var bara att stoppa fötterna i de varma sköna röda ulltofflorna från tomten, och svepa om morgonrocken, sätta på sig ett leende och gå in för att lyfta upp skitungen! Men vänta bara. Han ska få igen! Ojojoj vad han ska få igen. När han är 16 år och vill sova till elva-tolv! Jag kommer att vara en riktig terroristmorsa, upp med sig senast klockan nio! Lördagar och söndagar. Dessutom ska han få ordna frukost på sängen till sin arma moder...  Hmm är det i såna här sammanhang ens mest primitiva sidor skymtar fram?? ;)

Nåväl, uppe är jag, två koppar svart kaffe uppdrucket, tvätten är ihopvikt, det är undanröjt och börjar se ok ut i de rum jag kommer åt utan sovandes familjemedlemmar.

Julen har varit fin, lugn och fridfull. Kantad med sjukdom dock. Anna har haft väldigt hög feber, så
själva julaftonen gick hon på rumpraketer med alvedon för att ens orka vara med. Tomten hittade hit och barnen köpte honom med hull och hår. De hade tydligen varit snälla för de fick en väldig hög med paket! Dock åkte J och jag på nåt konstigt illamående och huvudvärk. Jag trodde bergis att jag skulle åka på en vinterkräkepisod igen, jag mådde så himla illa. Men det nöjde sig där. Det blev inget av det.

Idag är det ettans tur att koka. Och hosta, och direkt sätter förkylningsastman igång. Men det funkar bra att inhalera här hemma. Skönt att slippa ränna på jourcentralen. Idag blir det ytterligare en innedag. Minus 12 ute. Inte ens hunden vill ut och kissa...

Inga kommentarer: