torsdag 22 juli 2010

Axel fyra månader idag!




Idag är det precis fyra månader sedan lilleman föddes! Det är makalöst hur snabbt tiden går, samtidigt som det känns som att han liksom alltid har varit med oss. Det som händer nu i hans lilla liv är att han mer och mer väljer bort att amma eftersom han får ersättning på flaska som ju är betydligt enklare och snabbare än att suga på ett bröst! Att han får ersättning redan nu beror på att han ju är överkänslig mot komjölkprotein och den bas som man gör ersättning på och sedan också ska göra välling och gröt på, smakar inte så gott. Därför sa dietisten jag pratade med att jag skulle introducera ersättning redan nu så att lillemannen vänjer sig med smaken. Och det har han gjort! Det är sååå gott tycker han! 
Nu när han blir riktigt mätt och go vid varje måltid (vilket han inte blev när han bara ammade) också så står han sig längre och kan alltså sova någon timme längre på natten innan vakning. Han älskar fortfarande att ligga bredvid mig i sängen och mysa men han tycker inte det är alldeles nödvändigt att suga då som sagt, i och med det så sinar jag rätt så snabbt! Tråkigt! Och jag tycker att det är lite sorgligt trots att det också ska bli skönt att få friheten åter, för detta är sista gången som jag får vara med om att amma... Å andra sidan är det ju andra saker som bara ligger i framtiden och väntar!

Grattis till Axel på din fyramånadersdag!!

2 kommentarer:

sara sa...

grattis till axels första 4 mån. det går ju så fort! Klara är ju bara dagar äldre, inte alls gammal, men ändå så minns jag knappt hur det var innan hon kom.

Ulrika sa...

han tackar och bockar :-)
ja visst är det märkligt att det känns så? trots småskruttar är känslan att de alltid varit med!
kram!