måndag 21 juni 2010

Det är ju sommar!!

Ja äntligen är det faktiskt det, även om Majas kommentar häromdagen när jag sa att det är kallt i vattnet när vi gick förbi stranden, "då är det ju inte sommar mamma. På sommaren ska man ju bada och fiska krabbor och..." Men snart är det ju faktiskt varmt i vattnet och dags för krabbfiske. Som jag har längtat! Och som jag ska njuta! Jag kommer att ha sk. solstängt i butiken. Alltså stängt mitt på dagen för att sedan öppna igen till eftermiddagen/kvällen. Det var en granne till oss som berättade att när hon växte upp i Hunnebostrand, ett mindre kustsamhälle en bit norrut, så hade sommarbutikerna solstängt där. Det tog jag direkt till mig. Bra idé! För lite sommar måste jag ju också få trots butik!! Helgen som gåttt hade jag öppet och det märks att det så smått börjar komma sommargäster, det hörs på dialekterna. Eller på språket när norrmännen kommer in. Kul!

Barnen har lekt med kompisar och de har varit med J dels på Nordens Ark och dels på Havets hus. Succé såklart! Tiden rusar verkligen iväg!

Lilleman har haft fina dagar, lite magknip in emellan men mestadels tillfreds. Han sitter i sin babysitter bredvid glassboxen i butiken, och han tycker det är kul. Fina färger att titta på. När han tröttnar på det får han sitta i babybjörnen. Kul också tycker han, tills han blir toktrött. Då är det bara att lägga honom i vagnen och så sover han i några timmar. Enkelt. Och jag är tacksam över det, och njuter av dessa dagar. Skrikdagar kommer ju säkert också, såklart.

Anna är mestadels en glad tjej. Full i bus som sjutton. Tlar tydligt om vad hon vill...eller inte vill. Det är liksom inte så svårt att förstå henne! Många många ord kan hon. och hon är väldigt mycket mer försigkommen än vad Maja var. Det märks så tydligt att hon är barn nummer två.

Maja njuter av att ha sommarlov. Men hon ser också fram emot dagisstart till hösten (hemska tanke..) för då är hon inte storsill längre utan haj! Det är man året innan skolstart! Häftigt! Samtidigt som Maja börjar dagis ska också Anna börja skolas in. Det kommer att bli nyttigt! Jag tror inte att hon kommer att ha några bekymmer med att lämna mig eller sin pappa.

Nu dags för en stunds sol på trädäcket. Kaffe också och saft till de små, sen butiksöppning efter lunch.

Livets flow!

Inga kommentarer: