tisdag 27 april 2010

Gäääsp...

fy för morgonpigga ungar!! Anna har en väldigt tröttsam vana numera, hon vaknar sisådär halv sex-sex. Varenda eviga morgon, oberoende av när hon somnar på kvällen eller hur mycket eller lite hon sover på dagen. Skittröttsamt på ren svenska!! För då har jag ju ändå varit vaken tre fyra gånger under natten och ammat eller bytt på liten pojke. Eller lyft över honom till sin säng, eller lyft honom till min eftersom han inte är nöjd i sin. För bebisgnäll orkar jag inte ligga och lyssna på mitt i natten... inte annars heller för den delen.  Därför är denna mamman trött idag. Flera muggar kaffe till trots.
Annapanna har också hittat på en annan ny tröttsam vana, och det är att ta av sig pyamas och blöja när hon ligger i sängen, och det oavsett vad som eventuellt finns i blöjan... urk!
Imorgon fyller Maja 5 år! Helt otroligt vilken stor redig tjej vi har! Och redan fem år! Vart tar tiden vägen? Lillgammal är hon minsann också, häromdagen sa hon "vi kanske har glömt några år för mig, för jag har ju redan tappat två tänder... och jag kan ju vissla också. Så det kanske är sju år jag ska fylla" Haha - söta ynge! Hon vill så gärna vara stor. Och hon vill så gärna börja skolan. Men till hösten då blir hon haj på dagis, det är man året innan skolstart. I år är hon storsill.
I morse innan dagis beställde hon sina favvokakor, så såna har det redan blivit. Superenkla att göra, snabbt går det också, recept kommer här:

Nissekakor
ca 30 kakor.
Ugn 200 grader, 7-10 minuter.

150 gram smält smör
2 dl socker
1 1/2 msk vaniljsocker
1 1/2 msk kakao
3 ägg
5-6 dl kokos.

Rör ihop alla ingredienser till en smet. Tillsätt äggen ett i taget. Skeda upp i småbrödsformar. Grädda i mitten av ugnen, 200 grader varmt i 7-10 minuter.
...................

Igår var Axel och jag på utflykt. Först var vi på Näl och kollade hörseln som var ua. Det visste jag ju men nu har vi det på papper också. Så blir försäkringstanten glad också. Sen åkte vi till Överby som är ett stort köpcenter och shoppade oss nöjda och glada. Främst barnkläder såklart... varför blir det alltid så? När vi gått där i lugn och ro ett par timmar - lillemannen sov sig igenom hela shoppingen - så körde vi in till stan och blev bjudna på god mat på restaurang och sällskap av min fina storebror. Vilken kanondag!

Idag blir det strax promenad tror jag. Det började så skönt i morse med solsken, men nu börjar det bli grått. Hoppas verkligen det är övergående! Sen ska jag försöka tajma in de två små yngarnas sömn så att jag kan göra dem sällskap med det efter prommisen! Får se om jag lyckas...

Inga kommentarer: