torsdag 25 juni 2009

"Pling"

I dag kände jag mig som "Balt Balthazar Balt Balthazaaar Balthazaaaar"! Ni vet den tecknade figuren som går fram och tillbaka och funderar och funderar och så Pling! får han en snilleblixt och går med ett provrör till sin uppfinningsmaskin och droppar tre droppar i röret och så uppfinner han någon makalös mannick!

Min idé var att varför inte förena nytta med nöje? Jag får dagligen hur många sms som helst utav bemanningsföretag som erbjuder jobb. I dag kom ett från en privat vårdcentral i Lund. De behövde en sjuksköterska där under fyra veckor. Jag ringde och bokade upp mig på en vecka. I augusti, måndag-fredag. De ordnar boende så jag kommer att bo på ett bed & breakfast inne i centrala Lund några nätter och sen tänkte jag passa på att hälsa på världens bästa J som bor i Malmö. Snacka om att vara smart va??
Det ska bli fantastiskt roligt, oj vad jag ska promenera Lund runt. Gå omkring och vara nostalgisk, kolla in överallt där jag hängde när jag bodde där. Se om samma fik finns kvar, om den söta thebutiken är där och om den luktar på samma sätt. Weibullsaffären. Gleerups bokhandel. Domkyrkan. Hälsa på vänner som bor kvar, åka till brukshundsklubben och kolla läget där. Jobba på dagarna, promenera och njuta av egen fritid på kvällarna. Kanske äta ute och se på människor. Tänka tillbaka till studietiden, kika in på teologen där jag började att läsa innan jag kom på att det inte var lärare jag skulle bli utan sjuksköterska. Kolla in läget på vårdhögskolan... andas och minnas hur det var.
Gå förbi Vildanden, det studentområde där jag bodde längst. Åka ut till Lyngby och kolla till torpet jag hyrde, kanske ta en promenad i skogen där. Kolla lägenhetshuset där jag hyrde ettan i andra hand och där grannen under mig hade en hundjä*el som skällde konstant när han var ensam hemma på dagarna. Jag var inte impad av det då jag jobbade nätter och behövde sova på dagarna. Oj vilka arga lappar jag la i brevlådan till tanten och som jag ringde hyresvärden och klagade. Till slut blev det tyst i alla fall. Undrar vad som hände med hunden... Jag kanske ska ta med träningskläderna och åka till F&S och köra några pass 'baraföratt' jag gjorde det då.

Jag känner att jag verkligen saknar skåne!

(eller är det saknad efter den sorglösa tiden som student och den totala frihet man hade då? å andra sidan har jag ju förträngt all tentaångest och pluggdagar det också var, all oro över att få studiemedlet att räcka till, den svindyra kurslitteraturen, längtan efter jobb och säker inkomst o.s.v.)

I kväll har jag jobbat här i stan. Det var fantastiskt kul. Jag lär mig mycket, hade underbara kollegor och läkaren var störtskön! Bra teamwork och alla hjälpte till. Kvällen dansade bara iväg!

I kväll är Ulrika glad och tillfreds.

Inga kommentarer: