fredag 13 februari 2009

Konkurrens!


Min blogg har fått konkurrens. Ja först och främst från min lilla 'Ynge' som ju är den största tidstjuven liksom hennes storasyster är, men också av en ny upptäckt på internet. Nämligen facebook! Jisses så kul det är. På facebook kan man leta efter och hitta både nya och gamla vänner. Man kan prata med, kolla på varandras foton och skriva olika kommentarer. Jättekul! I dag hade jag fått en vänförfrågan av en tidigare kollega jag hade när jag bodde och jobbade som sjuksköterska i kommunen uppe i Kiruna! När jag sedan i min tur gick in och kikade på hennes vänner hittade jag flera gamla kollegor från tiden där uppe. Jättekul! Verkligen! Ett enkelt sätt att hitta och ta upp kontakten med gamla, nästan ibland bortglömda, vänner!

Annars så går livet sin gilla gång. Dagarna går och ser nästan likadana ut. Frukost, promenad, när jag kommer hem blir det en stund för att få ordning hemma lite städ och disk och tvätt... oftast lite jobb, sen mat. Vissa dagar är Maja hemma, andra är hon på dagis. I dag är det dagisdag, men hon ville inte gå dit. Det var tårar redan hemma, hon ville vara hemma med mig och Anna. Sista tiden är det nåt tjafs mellan henne och hennes bästa kompis på dagis. Maja säger att kompisen säger att hon inte får vara med och leka, säkert säger Maja likadant. De där två är rätt så lika och säkert lika goda kålsupare båda två. Det är bara det att det blir jobbigt med en ledsen Maja. Jag vet ju att när hon väl är på dagis så trivs hon och vill oftast inte följa med hem. Jag brukar vara noga med att hon åker dit de (få) dagar vi har sagt att hon kommer, men då brukar jag dämpa mitt dåliga samvete med att åka och hämta henne lite tidigare. Jo tjena, vad har jag för det? Inget! För när jag väl kommer dit har hon inte lekt färdigt. Och blir då sur och ledsen för det. Hur man än vrider och vänder sig så har man ändan bak liksom...

Jaja. Nu är det fredag i alla fall. Skönt. I kväll ska denna mamman servera laxpytt, kolla receptet här.

I morgon är det sista gången på ridlekis för Maja för denna gången. Nu skulle det vara uppehåll ett par månader sen start igen. Maja tycker det är jättekul och kommer att börja sedan igen, då är det lite varmare vilket denna mamman tycker är väldigt bra. Fy attan vad jag frusit där uppe! Dessutom har jag lovat henne att få hyra en kanin i sommar därifrån. Helt perfekt. Man får låna utebur och så lämnar man tillbaka kaninen till hösten igen!! Sen verkar det bli el-dragning i gårdshuset denna helgen också. Jag minns inte när vi hade en hel helg tillsammans senast...

Jag har fått en ny bästis förresten! Eller kanske jag snarare HOPPAS att det kommer att bli en bästis. Fast egentligen MÅSTE det bli en bästis!! Jag har nämligen köpt mig en crosstrainer. Vad är nu det? Jo en träningsmaskin som nu står placerad framför datorn så jag kan lyssna på musik eller ljudbok. På denna träningsmaskin så står man och liksom trampar med benen och för armarna fram och tillbaka på spakar. Svinjobbigt! Men ska man våga visa sig på stranden med barnen i sommar är det bara att bita i det sura äpplet! Suck! Nog för att det är mysigt att vara gravid, men varför i hela friden är man funtad så att mat blir så himla gott under de månaderna? Nåväl, jag och bästisen ska fortsätta vårda vår vänskap, varenda dag! En stund!

Jag måste bara skriva om Majas succé som pulkaåkare, eller inte... Hon har pratat om att hon vill ha en pulka. Helst en rosa med glitter på. "Mmm har mamman sagt, vi får väl se vad som finns". Tidigare i år och även före årsskiftet så har det inte funnits någon snö här hos oss! Men nu finns det och det är kallt som 17. Så igår gick vår promenad till sportaffären för inköp av pulkan. Tyvärr fanns ingen rosa så hon valde en svart:
"då kan jag ju sätta prinsessklistermärken på den mamma"
"Visst, såklart du kan Maja!"
Väl ute tog jag för givet att damen ville bli dragen i pulkan och åka i den hem. Nejdå, så fel jag tog!
"jag vill inte att någon ska se när jag åker pulka" och
"jag har inte söndriga ben längre så jag orkar gå hem"
Suck!
Fem minuter tidigare var hon sååå dödens trött att hon ville att jag skulle ringa pappaJ så han skulle komma och köra hem henne i bilen!
Det hela slutade med att jag la pulkan på Annas vagn, tog Maja i ena handen och så gick vi hem, snön. Jag blir ju tokig, hon är envis som en åsna!!

En liten stund senare...
"mamma är jag din älskling fast jag inte vill åka pulkan?"
Lilla ungen, självklart är du det! ♥♥♥


Tillägg: idag är det fredagen den 13e såg jag precis! Huvvaligen, bäst att ta det lugnt!!

Inga kommentarer: