söndag 17 augusti 2008

Astma och Vitlycke!

I natt var det ingen rolig natt! Maja var så trång i luftrören att hon fick riktigt kämpa för att dra andan. Hon har det jobbigt med förkylningsastman vissa gånger, nu var det länge sedan sist som tur är. Men ändå. Rätt så otäckt faktiskt! Jag trodde att alla hennes läkemedel var nedpackade i någon flyttkartong (korkat av mig att inte ha koll på dem!!) så jag höll på att ringa till sjukhuset för att få komma dit och låta henne få inhalera där. Men precis när jag kommit fram hade J hittat läkemedel och inhalator så vi kunde stanna hemma och inhalera i stället. Skönt att slippa åka upp. Efter ett tag släppte det allra värsta så vi gick och la oss. Med Maja mellan oss... jag har nog mest legat på sidorna för hon tar så ENORMT med plats denna ungen! I morse protesterade mina fogar ganska så ordentligt, ryggläge är det som funkar hyfsat annars. Ajaj! Usch en sån natt! När vi vaknade var Maja snorig men ingen andningspåverkan eller täthet, och ingen feber. Skönt!
Nog om det.

Frampå dagen när vi vaknat till lite ordentligt och ätit god söndagsfrulle packade vi in oss i bilen och åkte till Vitlycke i Tanumshede. Det är ett muséum som bland annat har byggt upp några bronsåldershus som man får gå in och titta i, och idag satt det två kvinnor i tidstypiska kläder och sydde i ett av dem.
Barnen (och de vuxna också såklart!) kan skjuta pil och Maja hade jättekul tillsammans med andra barn där. Sen går man en slinga i skogen som visar olika fångstfällor som användes då, det finns en offerplats och såklart massor av hällristningar. Vitlycke tillhör världsarvslistan. Sen fikade vi där och kollade i affären. Det fanns sååå vackra smycken men jag höll mig i skinnet. Svullna fingrar är ingen hit att köpa ringar till!
På hemvägen hittade vi en lekpark så lilla fröken fick leka av sig ännu mer.

Ikväll har vi grillat lax med fetaostsallad och smörkokta sockerärtor till! Mums!

Så så har vår sista semesterdag sett ut... usch i morgon är det jobb och dagis igen. Vart tog dessa tre veckor vägen??


Ingång till ett av husen.


Maja satt och grillade korv på låtsas.


Jonas kollar läget.


Maja prövar fällen, hon sa att hon kunde visst bo där, om hon fick ha sin säng och täcke med sig


Mina finaste!!

1 kommentar:

Anna Maria Niia sa...

Usch inte roligt med astma... Och det är väl jag som smittat henne med förkylningen också... Inte bra...

Det ser ut som ni haft en mysig dag och det låter spännande med fångstfällor och allt.

Vilken söt lite dans! Hon kommer nog bli en stjärna!!!

Kram