tisdag 26 februari 2008

Tisdag!



En sån här flarra blev det igår kväll! Får betala för det idag, ajje! Huvudvärk. Men firar man så firar man ju! Vi träffade säljarna och mäklaren igår, skrev på och betalade handpenning! Allt efter konstens alla regler. Så huset är vårt! Känns fantastiskt roligt! Gick sedan till byggnadsnämnden och tittade på det som fanns arkiverat om huset. Vi fick kopior på ritningar från begynnelsen kring 1880, och från 1927 och 1940 då bygglov lämnades för ändringar och renovering. Från början fanns en jättepampig veranda med mycket glas och krumelurer. Det blir inte riktigt så klumelurigt nu men mycket fler fönster och ljus kommer vi att sätta in. Byta panel från plast/plåtfasad till träfasad. Först liggande panel en bit och så ståendes övre delen av huset. Vitt. Jag har en bror som är arkitekt som lovat att skissa på förslag, och goda vänner som har ett gammalt omsorgsfullt renoverat hus som gärna delar med sig av sin kunskap. Ger goda råd och idéer! Utsidan är mycket svårare att planera för för mig än insidan! Tydligen behövs det bygglov för att ändra fasad, fönster och tak! Så det ska också ansökas om.

Jag har redan huvudet fullt av idéer. Köket är redan klart... och som Rimna sa det blir vitt. Släta vita luckor. Med ekinslag i golv och bänkskivor och någon grå nyans av skiffer i kakel. Precis som jag har det i köket idag. Här hemma.


Ska åka till veterinären nu, med boxertiken. Jag upptäckte flera knutor, tumörer? på insidan av hennes bakben. Usch. Jag vill inte! Men lika bra att få veta. Hon ska inte behöva lida. Och hon har sin tumördiagnos sedan tidigare. Kanske operationen av korsbandet i januari har triggat igång nya tumörer? Jag ska sluta spekulera. Jag får snart reda på vad det är.

Inga kommentarer: